Začíná festival Dream Factory a jeho ředitel říká: Velký zájem diváků nás těší
2.6.2015 05:47 Aleš Honus Divadlo Rozhovor
Další ročník jednoho z nejlepších tuzemských divadelních festivalů, kterým je Dream Factory, začíná v úterý v Ostravě a potrvá až do konce týdne. Deník Ostravan.cz si krátce před zahájením festivalu povídal s jeho zakladatelem a ředitelem Tomášem Suchánkem.
Ředitel divadelního festivalu Dream Factory Tomáš Suchánek.
Foto: Archiv Divadla Petra Bezruče
Do zahájení festivalu Dream Factory zbývá už jen posledních pár hodin. Jaké máte pocity těsně před vypuknutím festivalového dění?
Na drtivou většinu inscenací je už dlouho vyprodáno, na zbytek zůstává posledních pár vstupenek. A tak mám radost, že je o festival takový zájem, a těším se na velký divadelní svátek.
Připadá mi, že program festivalu je nejbohatší v celé jeho dosavadní historii. Do Ostravy přijedou otec a dcera Polívkovi, Vilma Cibulková, ale třeba i Juraj Kukura. A proslulé Divadlo Na zábradlí zde uvede hned tři inscenace… Daří se vám při získávání sponzorů? Zkuste popsat, jak náročné je shánění financí na tak opulentní divadelní hostinu…
Z hostování Divadla Na zábradlí mám velkou radost, domlouvali jsme jej někdy od října minulého roku. A letos v březnu toto divadlo ovládlo letošní Ceny divadelní kritiky a získalo prestižní titul Divadlo roku 2014. Inscenace Požitkáři v režii Jana Mikuláška, která bude uvedena na úvod festivalu, vynesla vítězství Marku Cpinovi v kategorii Scénografie a inscenaci Báby režírovala Anna Petrželková, která získala ocenění Talent roku. Trojici úspěšných inscenací završuje novinka – dramatizace legendárního románu Doktor Živago, opět v režii Jana Mikuláška. Věřím, že se naši diváci mají na co těšit.
Náš rozpočet se oproti loňskému ročníku moc nezměnil, peněz je stále stejně, někteří finanční partneři nás letos opustili, ale jiní nově podpořili. Největší poděkování patří Ministerstvu kultury ČR a nadaci ČEZ, bez nich by byl letošní festival poloviční. Moc bych si přál, aby význam festivalu vnímalo i do budoucna Statutární město Ostrava, náš hlavní partner. Ale poděkování patří všem partnerům a sponzorům.
Letos se velká část festivalu vrací do zrekonstruovaných prostor Dolu Hlubina, kde jste kdysi takřka ve squatterských podmínkách začínali. Jde o první kulturní akci, která se ve zrekonstruovaných interiérech uskuteční. Jaké největší změny návštěvníci festivalu zaznamenají? A kde všude se bude hrát?
Hrát na Hlubině je pro nás velká výzva. Po několikaleté rekonstrukci Dolu Hlubina, kde náš festival pravidelně vrcholí, oživíme tento industriální prostor v plné kráse. Hrát budeme na sedmi místech, premiérově například pod těžní věží. Do nového klubu Jarka Nohavici Heligonka diváky zavedeme na bezručáckou Audienci či Stand´artní kabaret pražské VOSTO5. A v nově zrekonstruovaných prostorách Starých koupelen uvedeme například oceňovanou inscenaci Vyhnání Gerty Schnirch, jež vznikla podle románu Kateřiny Tučkové v brněnském HaDivadle, a Klub rváčů ústeckého Činoheráku. Hrát budeme i v nově zrekonstruovaném Divadelním sále. Na Náměstíčku pak uvedeme pro děti Prasečí cirkus.
Na festivalu bude v ostravské premiéře uvedena inscenace Švandova divadla Možná že odcházíme podle próz Jana Balabána. Jestli tomu dobře rozumím, tak to bude venkovní představení… Na co se mohou příznivci tohoto spisovatele těšit?
S nápadem uvést tuto inscenaci v kulisách industriálu přišel její režisér Martin Františák. Vybrali jsme již zmíněnou těžní věž, pod kterou budeme hrát na Hlubině poprvé. Půjde vlastně o vzpomínkový večer na Jana Balabána, od jehož odchodu je to letos už pět let. Při přípravách nultého ročníku Dream Factory jsme v Divadle Petra Bezruče zkoušeli jeho hru Bezruč?! a společně s ním a s Ivanem Motýlem jsme v klubu vymýšleli názvy pro festivalové permanentky na Hlubinu… Honzu Balabána připomene také dokument Petry Všelichové, který uvedeme v pátek a v sobotu v další z nově rekonstruovaných budov – v hlubinném Biografu.
Není škoda, že pražské představení na motivy textů Jana Balabána bude v Ostravě uvedeno jen jednou? Nestálo by za to, aby odkaz tohoto literáta připomnělo vlastní inscenací některé z ostravských divadel, třeba vaše domovské Divadlo Petra Bezruče?
Já bych si to rozhodně přál, ale je to spíše dotaz na dramaturgy a umělecké šéfy našich divadel. Budu jej v Divadle Petra Bezruče tlumočit naší nové umělecké šéfové Jance Ryšánek Schmiedtové, Tomášovi Vůjtkovi z Arény, panu řediteli NDM Nekvasilovi a šéfovi ostravské činohry Peterovi Gáborovi, kteří bývají již tradičně festivalovými diváky.
Některá představení se uskuteční také v prostorách připravovaného klubu Heligonka, který bude provozovat Jarek Nohavica. Tam ale podle posledních informací stále panuje čilý stavební ruch. Bude klub na festivalová představení připraven, anebo se bude hrát na staveništi?
Velkolepé otevření Heligonky je plánováno na září a jsem moc rád, že nám bylo Jarkem Nohavicou a Pavlem Giertlem umožněno pokračovat v naší tradici a hrát v tomto krásném prostoru. Věřím, že představení, která zde uvedeme, nebudou stavebním ruchem nikterak poznamenána.
Festival už je téměř vyprodaný. Zkuste ale pozvat čtenáře Ostravanu aspoň na tři inscenace, na které ještě jsou vstupenky a které by si zasloužily pozornost.
Můj první tip patří Spitfire Company. Premiérově bude v Ostravě představen nový projekt této světově oceňované skupiny, která nedávno v Norsku uzavřela inscenací Sniper’s Lake volnou trilogii Člověk v mezní situaci. Navázala tak na inscenace One Step Before the Fall a Animal Exitus. Všechny tři inscenace fyzického a alternativního divadla budou k vidění ve třech různých prostorách Dolu Hlubina.
Světovou premiéru bude mít na našem festivalu hudebně-divadelní inscenace čerstvého držitele Ceny divadelní kritiky v kategorii Hudba – Miloše Orsona Štědroně. Jeho projekt Hus až do konce představí českého velikána s citlivým nadhledem.
Poslední vstupenky zbývají také na představení Les Slovenského komorného divadla Martin. To je můj třetí tip. Slovenští kolegové zahrají komedii A. N. Ostrovského, kterou s nimi připravil mladý režisér Lukáš Brutovský, jehož Maryša, kterou jsme uvedli na loňském ročníku festivalu, se podle ankety Divadelních novin stala nejlepší inscenací uplynulého roku. Poslední vstupenky čekají třeba právě na vás!
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.