Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Malíř Pavel Šmíd předvádí na Sokolské 26 umění přirozenosti a skvělé obrazy

Malíř Pavel Šmíd předvádí na Sokolské 26 umění přirozenosti a skvělé obrazy

29.5.2015 06:29 Obraz & Slovo

Ačkoliv malíř Pavel Šmíd už celé čtvrtstoletí žije v Praze, v Ostravě je jaksi „přirozeně“ doma. Však také v černé metropoli v osmdesátých letech spoluzakládal uměleckou skupinu Přirození (s Janem Balabánem či Jiřím Surůvkou). A nenuceně přirozená byla i čtvrteční Šmídova vernisáž ve Výstavní síni Sokolská 26.

Zvětšit obrázek

Pavel Šmíd u svého obrazu s názvem Otto Dix.
Foto: Ivan Mottýl

Kurátor Výstavní síně Sokolská 26 Milan Weber už před vernisážovým plénem hodně dlouho nevedl tak přirozený dialog s vystavujícím umělcem, jak tomu bylo v tento čtvrtek. S malířem Pavlem Šmídem se totiž vedou krásně spontánní a upřímné rozhovory jako s málokterým jiným umělcem. Žádné slovní zákeřnosti a úhybné manévry, žádné nečekané skoky z tématu na téma, bolení hlavy a nepozornosti k druhému. Šmíd jde v každém dialogu až na kořen problému, navíc s jakousi odzbrojující bezelstností, byť za ní cítíme intelektem a vědomostmi pořádně nafutrovaného myslitele.

S Pavlem Šmídem každý s radostí posedí v hospodě a snad každý má rád i Šmídovy obrazy. V tom je přímá úměra, kterou v galerii potvrzovala i plná výstavní síň, což malíř kvitoval s povděkem a s ostravskou přímostí přiznal, že na některé jeho pražské vernisáže přišli pouze jedinci, a to navíc omylem. Přirozený autor, přirozené ostravské ferovky a upřímnosti.

z-vernisaze

Z vernisáže Pavla Šmída. (Foto: Ivan Mottýl)

Malíř sice publiku vyprávěl o jistých zlomových jevech ve své tvůrčí práci, nicméně každý skutečný umělec pořád stojí nad nějakou trhlinou, takže Šmíd spíš jen upozornil, že „pořád jde dál a pořád něco nového zkouší“, což se u dobrého malíře považuje skoro za povinnost. Aktuálně však třeba upouští od takzvaných plánovaných maleb s takzvaně důležitými tématy. A sváry na plátně, jež dříve vyvolávala právě témata či příběhy, se prý nově mění jen ve svár barev, jak má na Sokolské dokazovat třeba letošní obraz Gumoví medvídci.

gumovimedvidci

Pavel Šmíd: Gumoví medvídci

Šmíd je i autorem textu v katalogovém listu, který pojal jako dopis Milanu Weberovi. A část myšlenek, které byly volně vyřčeny v úvodním slovu k vernisáži, je učesaně zaznamenaná právě v tomto listu. „Začal jsem být otrokem svých představ, obraz mi najednou diktoval, jak ho mám zpracovat, místo abych já určoval, o čem bude,“ zvažuje v dopise umělec, jak utéct od témat a příběhů a zkusit otevírat obrazy více neplánovaně. Jenže Šmíd o sobě jedním dechem píše také jako o umělci, který „nemá rád rozplizlost a takovéto hledání vědomí v nevědomí“.

Sám před sebou, před svými tématy a příběhy ale naštěstí autor nakonec neutekl a ctitelé Pavla Šmída tak najdou na Sokolské svého starého dobrého malíře, který musí mít v každém obraze nějaký ten střet nebo děj. Jak sám říká, může jít třeba o střet obyčejných „malých“ životů s velkými „důležitými“ dějinami, což je třeba příklad plátna s portrétem německého malíře Otto Dixe (1891-1969), jenž se za první světové války nadšeně přihlásil na frontu, přežil několik těžkých zranění a vysloužil se hodnost kapitána a železný kříž druhé třídy.

Nač ale potřebují malíři střílet? A proč nutíme děti k závislosti na gumových medvídcích? Šmíd se ptá a je o tématech ochoten hodiny diskutovat.

tatinek

Pavel Šmíd: Tatínek

Nesmírně ho zajímá třeba vznik kolektivních iluzí nebo neschopnost rozpoznat kořeny zla, což na výstavě například dokumentuje obrazem s Klementem Gottwaldem držícím v rukách malé dítě, přičemž plátno dostalo nevinné jméno Tatínek. Malba s ženou u soustruhu s názvem Kázeň zase odkazuje na věčný svár mezi společenskými třídami, s nímž souvisí nekonečný proces manipulace s jedincem.

risa

Pavel Šmíd: Ríša

Portrét školáka nazvaný Ríša má dokonce deformovanou tvář, zřejmě ze všech těch lží a keců z úst učitelů, navíc tohle je mistrné dílo s baconovským duchem (Francis Bacon 1909 – 1992).

uvody

Pavel Šmíd: U vody

A vedle pověšená malba U vody je zase niternou sondou zoufalství, přičemž silný je i diptych Bratři, který musí být blízký každému, kdo na sklonku středního věku začíná bilancovat své vztahy s nejbližšími. Pomalu, přirozeně, ovšem až na kořen.

bratri

Pavel Šmíd: Bratři

*

Pavel Šmíd (obrazy z let 2013-2015). Výstavní síň Sokolská 26, do 28. července. Otevřeno v pondělí až pátek od 8.00 do 17.00 hodin.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.