Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Čakry a rakety. Stano Filko uvítal návštěvníky PLATO ve svébytném vesmíru

Čakry a rakety. Stano Filko uvítal návštěvníky PLATO ve svébytném vesmíru

27.5.2015 14:39 Obraz & Slovo

Nad novou výstavou, otevřenou v úterý večer ve dvoraně Galerie města Ostravy PLATO, asi někteří návštěvníci jen opovržlivě mávnou rukou. Jiní se ale instalací slovenského umělce Stana Filka nechají uchvátit a s nečekanou vášní budou pronikat do fascinujících vesmírů letos osmasedmdesátileté legendy slovenské i evropské výtvarné avantgardy.

Zvětšit obrázek

Z vernisáže výstavy slovenského umělce Stana Filka v PLATO.
Foto: Martin Popelář

Jak se očekávalo, mnoha mýty opředené dílo slovenského umělce Stana Filka, k němuž bychom v českých zemích jen těžko hledali rovnocennou obdobu, usedlo do bývalého plynojemu s pořádnou razancí. Průvodci turistů po Vítkovických železárnách totiž dávají k dobru historku, jak při válečném bombardování Ostravy spadla jedna bomba přímo na plynojem, aniž by si pumy kdokoliv všiml, a ta zůstala nevybuchlá v podloží plynového zásobníku desítky let. A podobně je to i s dílem Stana Filka, jež už od šedesátých let setrvává na pomyslné HRANĚ. Pro někoho nestojí ani za povšimnutí, jiní ho ale považují za bombastické.

a

Z výstavy Stana Filka nazvané 5D v ostravském PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Už na úterní vernisáži tak výstava vzbuzovala rozporuplné reakce. Autor tohoto textu nicméně tvrdí, že možnost přímého setkání s dílem tak originálního demiurga je výjimečná a galerie tak opět dokázala, že umí „domorodce“ konfrontovat s evropskou vizuální špičkou. Vždyť Filko byl třeba v roce 1982 pozván na proslulou přehlídku moderního umění Documenta v německém Kasselu, což se dnes podaří je málokterému českému či slovenskému umělci. Filko tehdy odjel do Německa vlastním autem, kde ho proměnil v instalaci, načež požádal o politický azyl a až do revoluce tvořil v New Yorku.

b

Z výstavy 5D v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Že ve dvoraně PLATO diváci neuvidí nějakou prvoplánovou instalaci, naznačil ještě před otevřením výstavního sálu umělecký manažer Marek Pokorný. A protože Filkův filozofický postoj ke světu je velmi propracovaný a složitě strukturovaný, jen podotkl: „Rozhodli jsme se zaměřit pouze na jednu z dimenzí, kterými se umělec zabývá, na pátou, tedy tu nejvyšší.“ A už pak před hosty nerozebíral, že o úrovni páté dimenze hovoří Filko jako o „čisté transcendenci a absolutní nadnefyzikální danosti“ a raději odkázal na vydaný katalog, který zájemcům leccos objasňuje.

_DSC1555

Z výstavy 5D v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Kouzlo Filkovy podmanivosti i úspěchu mezi výtvarnými teoretiky ovšem není nutno hledat jen v umělcově svébytném světě, v jeho čakrách. Návštěvník galerie se jeho myšlení ani nemusí snažit pochopit, protože z díla čiší povzbuzující umanutost a oslnivá energie. Třeba model rakety či obrovská zvonkohra zavěšená ve dvoraně PLATO jsou prazvláštními objekty na doteku monumentální tvorby (tu Filko kdysi studoval) a duchampovské provokace. Je to art brut, ale i vědecká trojrozměrná demonstrace Filkových kreseb, které jsou v PLATO rovněž vystaveny.

d

Z vernisáže výstavy Stana Filka v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

„Entita, nirvana, infinity, paleolit, 7000000 r., kto z koho, farizejstvo, avantgarda,“ čte si třeba návštěvník různobarevné nápisy na jedné z kreseb. Slova doplňují dva kruhy a podle všeho jsme právě vkročili do umělcovy hlavy a jeho představě o vzniku, fungování, potažmo zániku vesmíru. A určitě by bylo zajímavé slyšet přímo Filkův výklad, nicméně starý mistr ze zdravotních důvodů do Ostravy nepřijel (exponáty půjčila Slovenská národní galerie a soukromý sběratel).

c

Z výstavy Stana Filka v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Návštěvník galerie nehledá jen souvislosti vystavených děl s dějinami světového výtvarného umění, nýbrž hlavně s vlastními prožitky a svým okolím. A Stano Filko má něčím překvapivě blízko třeba k ostravskému básníkovi a výtvarníkovi Milanu Krupovi. Nepoddajným způsobem tvorby i oním zatvrzelým vytvářením svojského jsoucna, byť Krupa více přemítá o sobě než o kosmu. Oba přitom někdy společnost považuje spíše za mašíbly než za myslitele a skutečné umělce. Ale to jen na okraj pro domácí publikum.

e

Ze čtvrteční vernisáže výstavy. (Foto: M. Popelář)

Obdivuhodně charismatická tvorba Stanislava Filka je v každém případě podobně umanutá jako vize uměleckého manažera PLATO Marka Pokorného, jenž se do Ostravy snaží přivážet i umělce z již výše zmiňované HRANY. Opravdové tvůrce, kteří snad ani netuší, co je to třeba „svézt se s proudem doby“. Chvála za to.

*

Stano Filko: 5.D. Galerie města Ostravy PLATO. Výstava je k vidění do 30. srpna.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.