Čtyřicátý Janáčkův máj začal pohádkově. Po fanfárách Sinfonietty přišla Šeherezáda
25.5.2015 00:00 Milan Bátor Hudba Recenze
Jubilejní čtyřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj na úvod rozezněly tradiční fanfáry Leoše Janáčka. Zahajovací nedělní koncert svátku klasické hudby se konal v Domě kultury města Ostravy. Janáčkova filharmonie s šéfdirigentem Försterem zahájila festival Janáčkovou Sinfoniettou a ve druhé polovině programu pak přenesla posluchače do pohádkového Orientu princezny Šeherezády v symfonické suitě Rimského-Korsakova.
Heiko Mathias Förster během zahajovacího koncertu.
Foto: Petr Grimm
Koncert započal úvodním slovem Jiřího Vejvody, který postupně přivítal na pódiu ministra kultury Daniela Hermana a primátora Ostravy Tomáše Macuru. Z obou řečníků zaujala kultivovaná promluva ministra kultury Daniela Hermana, jehož kratičký vytříbený projev vystihl přesně smysl a význam festivalu.
Janáčkova Sinfonietta zní na prvním festivalovém koncertě každý rok. Tentokrát se však novému šéfdirigentu Försterovi povedlo připravit opravdu svébytné a originální pojetí. Fanfáry Allegretta první věty začaly sice v pomalejším tempu, než jak bývá zvykem, ale zato přesně a konkrétně. Rozšířená baterie žesťových nástrojů se skutečně vyznamenala.
Andante druhé věty zapůsobilo svou potemnělou barvou, která přinesla neočekávané věci: jednak se dynamicky prosadily i nástroje, které se běžně v této skladbě sluchově tolik neregistrují. Zvláštní jakoby šedá, monolitní výstavba Förstera připravila spíše koncentrovanou ukázněnost než strhující lyričnost. A neznělo to vůbec špatně.
Celkově kohézní spojení všech pěti vět bylo provázáno pomalejšími tempy s důrazem na rytmickou přesnost a barevné modulace. Závěr Andante con moto přinesl velkolepou gradaci. Försterova taktovka byla pozorná a dirigentovi nic neuniklo. Není to muž okázalých patetických gest. Možná některá jeho provedení provází mírná těžkopádnost, avšak po stránce barvy a rozvržení dynamické a tektonické stavby celku se jedná o promyšlenou strategii s jasně rozeznatelným rukopisem.
Ten se spolehlivě otiskl i do druhé skladby večera – Šeherezády N. Rimského-Korsakova. Jedna z nejpopulárnějších romantických skladeb přenesla posluchače do Orientu. Nádherné houslové sólo evokující postavu krásné princezny vystihl s lyrickou rozechvělostí koncertní mistr Pavel Doležal.
V dalších větách se náročnými sóly představili také další členové orchestru, za všechny bych vyzdvihl Jiřího Hanouska (violoncello) Daniela Svobodu (klarinet) a Jiřího Dřevjaného (fagot), kteří své party zahráli znamenitě. Velký prostor Šeherezáda poskytuje také bicím nástrojům, které mají zejména v poslední větě Allegro molto žně. A bicí sekce Janáčkovy filharmonie opravdu dokázala, že patří k nejlepším v republice.
Försterovo nastudování Šeherezády provázely vynikající výkony členů orchestru. Fascinující gradace poslední věty ukázala Janáčkovu filharmonii v nejlepším světle.
Festival byl zahájen opravdu pohádkově. Doufejme, že pohádka bude mít dalšími koncerty letošního Janáčkova máje také pokračování.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.