Michal Čapka před premiérou v Aréně: Bertolt Brecht byl vnímán jako šokující provokatér
17.4.2015 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Herec Komorní scény Aréna Michal Čapka ztvárnil ve svém domovském divadle řadu velkých hlavních rolí. Za některé z nich získal prestižní ocenění v anketě divadelních kritiků. V těchto dnech se na připravuje na další titulní roli, Brechtova Baala v režii Davida Šiktance. Mezi zkouškami si našel čas na rozhovor pro deník Ostravan.cz.
Michal Čapka pózuje na plakát pro novou inscenaci.
Foto: Radovan Šťastný
Co je nejtěžší v přípravě na roli Baala?
V téhle chvíli je pro mne nejtěžší naučit se text. A pak hledání, jak to zahrát, aby bylo zřejmé, co touhle hrou chceme říct.
Režisér inscenace David Šiktanc řekl v jednom rozhovoru: „Divadlo existuje vždy pouze tady a teď, a proto – jsem o tom alespoň přesvědčený – musí vznikat z přítomnosti, ve smyslu času i prostoru.“ Reaguje Baal na dnešní skutečnost?
Nesnažíme se dodávat do textu nějaké aktualizace a reálie, ale v Aréně se celkově snažíme o pohled moderního člověka na danou věc. Někdy je tak vnímáno například používání mobilních telefonů v inscenacích, ale tohle pro mě není moderní. Divadlo může být moderní, i když je tam šerm s kordem v ruce nebo když se hraje v historických kostýmech. Moderní divadlo je spíše spojeno s projevem moderního člověka a projevem toho, jak on, tedy my přistupujeme k danému textu.
Baal byl napsán téměř před sto lety. V čem tedy bude tvůj Baal moderní?
Je to stále totéž – jde o nastavování zrcadla dnešním lidem v publiku, společnosti. Bertolt Brecht byl ve své době vnímán jako šokující provokatér. Nevím, jestli se něco podobného podaří nám, a sám jsem zvědavý, jak bude přijato to, že zrcadlo společnosti nastavuje postava, která se může dopustit téměř všeho.
Jak se ti postava tohohle antihrdiny hraje? Baal se chvílemi přece pohybuje až na hranici lidskosti …
Zatím jsme ve fázi hledání. Teprve nás čeká generálkový týden, kde by věci, jak se říká, měly doklapnout. Ale těším se na to. Je to antihrdina, ale každé zlo přece vychází z nějaké frustrace. Já bych samozřejmě chtěl ukázat i nějakou druhou stránku v duchu toho, že se přece všichni rodíme dobří a je otázka, kdo nás formoval, kdo nás vychoval, co z nás dělá svět …
…ale tohle jsou přesně ta slova, která zazněla v debatách o Baalovi po jeho prvním provedení v předválečném Německu, kde se hovořilo o tom, že Baal jako takový je produktem společnosti.
Samozřejmě. S tímhle bych souhlasil. Takže hledám v textu možnosti poukázat i na tuto stránku lidské existence.
Je tam nějaká scéna, na kterou se vyloženě už teď těšíš?
Je tam třeba scéna s dřevorubcem, na kterého spadne strom, a Baal běží do jeho chýše, aby ho okradl. A ukrade alkohol. Následuje scéna, ve které je Baal opilý a na druhé straně dělá, že opilý není, protože nemůže přece přiznat, že kradl. Tak tohle je opravdu krásná scéna.
Teď jsi mne překvapil, čekal jsem spíše slova o scénách s představitelkami dívčích postav, ostatně samotný plakát k inscenaci tě zobrazuje s několika polonahými dívkami a dovedu si představit, že řada mužů v hledišti ti zrovna tohle bude závidět. Ještě se chci zeptat na příští sezónu. Už víš, co tě čeká?
Rýsuje se nějaké hostování mimo Ostravu, ale samozřejmě se těším na další sezónu v Aréně, i když v této chvíli vůbec nevím, v čem a co budu hrát.
Premiéra nové inscenace vůbec první divadelní hry Bertolta Brechta Baal v režii hostujícího Davida Šiktance se v Komorní scéně Aréna koná v sobotu 25. dubna.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.