Hodina Komenského v Divadle loutek: Učitel národů by s potěšením zatleskal
11.4.2015 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Novou inscenaci s názvem Hodina Komenského aneb Život J. A. K. trochu jinak uvedlo v páteční premiéře Divadlo loutek Ostrava. Autor hry Vít Peřina, který je dramaturgem Naivního divadla Liberec, nezůstal v tomto svém textu nic dlužen svým nejlepším dílům z minulosti, za která posbíral mnohá ocenění v České republice i v zahraničí.
Z nové inscenace Divadla loutek Hodina Komenského.
Foto: Roman Polášek
Režisérovi inscenace Martinu Tichému, který s Vítem Peřinou spolupracuje pravidelně, se podařilo do ostravského Divadla loutek přenést poetiku Naivního divadla, známou z nejlepších titulů této scény. Hodina Komenského je v podání členů Divadla loutek, vedených inscenačním týmem, ve kterém jsou dále autor scény Pavel Borák, Markéta Sládečková, která navrhla kostýmy, skladatel Pavel Helebrand a dramaturgyně Jana Pithartová, opravdovým totálním múzickým divadlem ve všech stavebních komponentách inscenace.
Na začátku představení se dostáváme do třídy, ve které poškoláci čekají na svého učitele. Prvotřídní darebák Patrik hraný Karlem Růžičkou je skutečný „sígr“ schopný přivodit učiteli infarkt třeba i sám, ale zde je podporován naivní a prostou momentálně zamilovanou Dášou, kterou hraje Eva Baláková, dvěma dalšími darebáky v podání Tomáše Rossiho a Richarda Liberdy, nechybí samozřejmě šprt Pepíček hraný Lukášem Červenkou a také uklízečka v podání Vladimíry Krakovcové. To, jakým způsobem proměnit uličníky v děti zaujaté školní výukou, je vlastním tématem inscenace. Obsahem pak je procházka životem J. A. Komenského od narození až do smrti.
Všichni účinkující v maximální míře využívají své herecké i muzikální schopnosti. Všem výkonům nechybí humor, hravost, plné nasazení, a to jak v činoherních, tak hudebních a tanečních scénách. Písničky mají potenciál stát se hitem.
Režisér Martin Tichý využívá možností, které jevištní prostor nabízí, a tak doslova kouzlí při proměnách atmosféry z rozverné do dojemné, z prozaické do poetické, přesně dávkuje proměny tempa i rytmu celého představení. Scény, jako například tanec včel, zobrazení morové epidemie pomocí tance kostlivce v žánru černého divadla, cesty J. A. Komenského po moři do Anglie či jeho příjezd ke švédskému královskému trůnu se za pomoci jednoduchých scénických prostředků a světelných proměn stávají nezapomenutelnými obrazy.
Celek je skutečným holdem Učiteli národů Janu Amosi Komenskému. Představení lze vřele doporučit dětem ve věku sedmi a více let, jejich rodičům, ale také by je měli vidět všichni pedagogové. Komenského „škola hrou“ možná dokáže to, o co se marně snaží dnešní učitelé ve všech základních a většině středních škol a učilišť: proměnit vyučovací hodinu z času plného trápení doslova zdraví nebezpečnému v záležitost příjemnou, poutavou a zábavnou.
V repertoáru ostravského Divadla loutek tento titul bude zajisté patřit k nejvyhledávanějším a na programu by měl zůstat co možná nejdéle.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.