Hlasový mág Patrik Kee pokřtil v Parníku své cédéčko a uhranul publikum zpěvem
14.3.2015 12:38 Milan Bátor Hudba Recenze
Ostravský hudební klub Parník v pátek večer přilákal fanoušky beatboxu. Své nové cédéčko zde pokřtil ostravský hlasový mág Patrik Kee. Atmosféra příjemného komorního koncertu by se dala vyjádřit slovy: hudbou k sobě samému. S pokorou, nenuceností a otevřeným srdcem se Patrik Kee vydal po stopách své hudební minulosti. A dokázal, že tam, kde nyní stojí, rozhodně není náhodou.
Patrik Kee během koncertu v klubu Parník.
Foto: Milan Bátor
V Parníku se okolo osmé hodiny sešlo různorodé publikum. Děti školou povinné, jejich rodiče i prarodiče se přišli do Parníku přesvědčit, co všechno se dá s hudebním nástrojem zvaným lidský hlas vlastně provést. Ostravský hudební umělec Patrik Kee se hlasovou improvizací a imitací různých hudebních nástrojů zabývá delší dobu. K osobitému projevu, který by se dal zařadit do škatulky beatbox (jenž však v případě Kee výrazně přesahuje svůj rámec), se Patrik propracoval naprosto uvědoměle. Se zpěvem začal na základní umělecké škole, poté přišly zkušenosti z rockových kapel a studium na Lidové konzervatoři v Ostravě. Jako zásadní považuje Kee setkání se světově proslulým Bobby McFerrinem – majitelem jednoho z nejcharismatičtějších hlasů vůbec. To dalo Patrikovi zásadní impulz, aby se vydal za voláním svého srdce.
Patrik Kee zahájil večer staršími hudebními čísly, které má dobře zažité. Patří k nim i hudební adaptace slavného hitu Bobbyho McFerinna Drive. Jeho partnerem na pódiu byla malá mašinka zvaná Loop Station. To je taková chytrá krabička s velkou pamětí. Když si chcete okamžitě zaznamenat nějaký nápad či zpěv, cvaknete poprvé a ono vás to nahraje. Cvaknete – li podruhé, ihned se záznam spustí. Takto můžete vrstvit na sebe mnoho hudebních stop. Má to jen jedno riziko – možnost opravy zde neexistuje! Pokud se netrefíte rytmicky či intonačně do předchozích stop, bude to slyšet. Patrik Kee s looperem zacházel velmi dobře. Skutečně precizně intonoval a jeho další rozvíjení základního hudebního motivu bylo většinou zajímavé a kreativní. Ono to vypadá jednoduše, ale stále stejný postup při tvoření hudby touto cestou může rychle sklouznout ke stereotypu a opakování.
Patrik Kee však vymýšlí muziku, která není šablonovitá. Jeho nápady jsou inspirovány rozsáhlým hudebním spektrem – od afrických lidových zpěvů, šamanských říkadel a dětských popěvků přes jazzovou harmonii k stylově čistému perfektně rezonujícímu hlasu s nádhernou barvou, který je schopen dynamicky a rozsahově modifikovat v nezvykle široké škále. Proto také koncert nebyl ani chvíli stereotypní.
Patrik Kee je také moc milý a zábavný člověk. Jeho komentáře mezi písněmi se povětšinou omezily na jeho skromné „Děkuji vám, přátelé“, ale když se blížila chvíle křtu, zavzpomínal také na své hudební začátky a poděkoval paní učitelce Klusové, u které se začal hudebně vzdělávat.
Samotný křest cédéčka se odehrál za asistence zpěvačky a klavíristky Hany Kopřivové, která se ujala role kmotry. Kopřivová je svým hudebním cítěním Patrikovi blízká a došlo samozřejmě i na společnou improvizaci, která se nesla v duchu vzájemného porozumění. Své si užili také návštěvníci, kteří si mohli s Patrikem zazpívat a zkusit si tak improvizační a pohotové reagování naostro. Je třeba zmínit, že jim to opravdu šlo a že se zřejmě na koncertu neocitli náhodou.
Křest debutu Patrika Kee poukázal na výraznou hudební kvalitu, kterou Ostrava v osobě Patrika Kee má. Jeho hudební vnímání a myšlení výrazně přesahuje rámec běžných hudebních projevů Ostravska a staví díky tomuto sympatickému mladému umělci ostravskou hudební kulturu do evropského hudebního kontextu.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.