Revivaly v galeriích: Mladějovský parafrázuje Maleviče a Šnajdrová Moneta
4.3.2015 00:18 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Parafráze slavných děl výtvarných ikon světového umění je oblíbená „zábava“ mnoha současných umělců. Josef Mladějovský si třeba v ostravské Galerii Dole (Fiducia) právě pohrává s obrazy Kazimíra Maleviče. Malířka Bronislava Šnajdrová sáhla po stejně velkém jméně, ve frýdecké Galerii Langův dům jsme svědky její hry s Claude Monetem.
Bronislava Šnajdrová při vernisáži.
Foto: Ivan Mottýl
O svém díle i vzniku cyklu obrazů pro Galerii Dole už Josef Mladějovský kulturnímu deníku Ostravan.cz vyprávěl v rozsáhlém rozhovoru, když loni v květnu vystavoval v Divadla Antonína Dvořáka. Umělec je fascinován avantgardou z počátku 20. století, dílem a hlavně myšlenkami této generace, která chtěla uměním změnit svět k lepšímu.
Mladějovský přemítá: „Moje práce je o tom, jak byla absurdní ambice modernistických umělců v čele s Kandinským, Malevičem a dalšími změnit uměním svět. Modernisté promýšleli takové nové lepší zítřky, podobně jako komunisté, ale chtěli použít daleko humánnější metody. Nechtěli lidi zavírat do koncentračních táborů, ale do galerií, a konzumací umění z nich dělat lepší lidi. Řekněte, není to krásně naivní?“
Absolvent malby u Františka Kowolowského na Fakultě umění Ostravské univerzity si v Galerii Dole s obrazy Kazímira Maleviče pohrává zvláštním způsobem, v ostravských poměrech lze říci, že trochu „ovčáčkovsky“. Slavné geometrické výjevy z Malevičových obrazů totiž Mladějovský přenesl do dřevěných hranolků, kvádrů či lišt nainstalovaných do prostoru na rubu malířských pláten, tedy přímo do blind rámu. Prostorová instalace nahrazuje kříž, který za jiných okolností plátna zpevňuje, takže divák se ocitá na obrácené straně obrazu. A kdo má více fantazie, tak rovnou na obrácené straně měsíce.
Jistá spojitost s Eduardem Ovčáčkem je ovšem jen vzletná asociace návštěvníka Galerie Dole, stejně tak může říci, že Mladějovský pojal Maleviče poněkud „kutilsky“. Jeden má totiž chuť s těmi hranolky všelijak verglovat jako s díly dětské stavebnice. Nebo vysoustruhovat další u uložit do rubu plátna. Výstavu je navíc možno chápat i jako osobitý ostravský doplněk rozsáhlé expozice holandské geometrické abstrakce, která právě probíhá ostravském v Domě umění pod názvem Reductive.nl.
„Domnívám se, že jsme svědky ikonoklastického ataku, který má rozbít všechna očekávání, která jsou tradičně svázána s pojmem i formou skrývající se pod označením malovaný obrazům,“ říká o výstavě v Galerii Dole její kurátor Martin Mikolášek. Tahle vzletná slova lze samozřejmě říci i střízlivěji, Mladějovský prostě „zkouší, co to udělá“. S divákem, s autorem i s uměnímilovnou veřejností. Byť je to zajímavý experiment, jde pořád o jistý druh revivalu, prostě Malevič Band. A jak známo z hudebního světa, žádný revival nepřekonal svůj ideál.
Druhý revival se v minulý pátek rozezvučel v Galerii Langův Dům ve Frýdku-Místku, Monet revival. Zdejší výstavní síň, kterou programově naplňují kurátoři Kamil Drabina a Líba Ošláková, je už od svého vzniku v roce 1994 svázána pupeční šňůrou s ostravskou nezávislou výtvarnou scénou. A olomoucká malířka Bronislava Šnajdorvá, která nyní v Langově domě vystavuje, je společně se svým manželem Mirkem propojena s Ostravou přes spisovatele Jana Balabána.
Balabán v Olomouci studoval, celoživotní přátelství se Šnajdrovými pak vyústilo i ve vzájemnou podporu tvůrčí. Šnajdr i Šnajdrová už proto v ostravsko-karvinské uhelné pánvi vystavovali vícekrát, obvykle u galeristů spřízněných právě s Balabánem (Galerie kresby v Minikině, Galerie Červený kostel, Galerie Holec, Galerie Rubrum a další), přičemž spisovatel umělcům většinou uvedl i vernisáž.
Výstava v Langově domě dostala název V barvě a je to především poklona malířskému štětci Claude Moneta a jeho leknínům, které maloval v poslední fázi tvůrčího života. Parafráze detailů z Monetových obrazů jsou hrou, která především baví autorku. „Skvrny, tvary, barvy, vrstvy, plochy, kroužky, rychlost či pomalost, tón k tónu, nebo naopak, zelená na fialovou. Světlo. Tušení vodních hladin a odrazů. Nekonečná hra. Nekonečná radost,“ přiznává Bronislava Šnajdrová, jak líbivé pocity prožívala při vzniku tohoto výtvarného experimentu.
Mladějovský a Malevič, Šnajdrová a Monet, zajímavé dvojice komunikující na vzdálenost sto let. Pokud chce divák tomuto souznění skutečně porozumět, měl by si ale díla obou klasiků nastudovat ještě předtím, než vkročí do Fiducie či Langova domu.
*
Josef Mladějovský: Suprematický výprask, Galerie Dole (Fiducia), do 10. dubna.
*
Bronislava Šnajdrová: V barvě, Galerie Langův Dům ve Frýdku-Místku, do 10. dubna.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.