Dan Bárta s ostravskými filharmoniky ohromil lehkostí i nadhledem
27.2.2015 00:29 Kristýna Trochtová Hudba Recenze
Jen málo tuzemských kapel je natolik ambiciózních, aby svou hudbu obohatily o orchestrální aranže. Trend, který je v zahraničí už téměř samozřejmý, se k nám nyní dostává mimo jiné i díky novému projektu Dan Bárta & Illustratosphere Symphonic. Nové aranže Bártových stěžejních i čerstvých skladeb zazněly ve čtvrtek večer v ostravské aule Gong.
Dan Bárta během koncertu s Janáčkovou filharmonií.
Foto: Ivan Korč
Úvod koncertu patřil skladbě Opýšemé inaší z posledního alba Maratonika. Těžko si vůbec představit lepší zahájení představení – sotva se muzikanti posadili, ihned se začali s naprostou lehkostí a pokorou oddávat hudbě. Dan Bárta byl už od začátku v dobré formě a jak vidno, dokáže se rychle aklimatizovat i ve velkých prostorách, jaké představuje právě vítkovický Gong.
Janáčkova filharmonie dirigovaná Stanislavem Vavřínkem se ke skupině přidala u druhé skladby Innerview. Jestliže bych měla vybrat moment, kdy byl vzájemný kontakt mezi hudebníky a diváky nejužší, byla by to právě tato skladba, kde poprvé zaznělo kouzelné propojení Bártovy fúze popu a jazzu s orchestrem. Dan Bárta zde také poprvé zabruslil do hlasové improvizace, jež je pro něj typická. Společně s následující Na i v ní tato dvojice kompozic představovala vrchol celého koncertu, přestože byl teprve ve svém začátku. Zejména v Na i v ní se ukázalo, jak dynamické mohou být dechy a jak účelně se dají využít v populární hudbě. Husí kůže a blažený pocit, radost z hudby.
Co mě naprosto ohromilo, byly instrumentální výkony muzikantů. Například u kytaristy Miroslava Chyšky bych se nezdráhala použít příměr k Dominicu Millerovi, dlouholetému spoluhráči Stinga. Připomněl mi ho nejen svou nezvykle úspornou, o to však účinnější hrou, ale také decentním vystupováním. Stejně tak mě velmi potěšila přítomnost hostujícího pianisty Jiřího Levíčka, který na pódiu nechtě zkompletoval někdejší sestavu Robert Balzar Tria.
Nejednalo se však o náhodu, Levíček se významně spolupodílel na symfonických aranžích, jeho přítomnost tudíž byla více než logická. Jeho roli v celku vnínám jako nepostradatelnou a velmi bych se přimlouvala za to, aby se stal stálým členem souboru. Očividně dokáže velmi důmyslně zúročit své zkušenosti z Balzarova tria, což se projevilo zejména v jeho souhře s Illustratosphere i Bártou samotným.
A rytmická sekce byla – jak se ostatně dalo očekávat – takřka bezchybná. Robert Balzar a Jiří Slavíček jsou nerozlučným duem, které jako by se předhánělo v co nejdokonalejším ovládání svých nástrojů. Oba pánové mají velmi košatý, ale zároveň čistý a průzračný styl hry.
Snad ani není třeba dodávat, že ze sebe Dan Bárta vydal naprosté maximum. Dlouhou dobu jsem na pódiu neviděla tak obrovskou koncentraci hudebního charismatu a „vysokého“ muzikantství vůbec.
Bárta vlastní jeden z nejzajímavějších hlasů v republice a ve společnosti vynikajících spoluhráčů jeho um ještě rostl a sílil. V rádiovém hitu We All byl jeho projev na vrcholu intenzity, zato ve Stingově Seven Days dokázal ctít všechny dynamické odstíny. Zkrátka univerzální zpěvák, který působí neobyčejně vyrovnaně a příjemně. Aneb z muzikálového interpreta umělcem par excellence.
Syntéza Janáčkovy filharmonie s Illustratospherou skončila jednoznačným úspěchem. Ač formaci sluší spíše klubové prostředí, s velkým sálem Gongu se popasovala vskutku na jedničku. Jak Illustratosphere, tak filharmonie odvedla výtečnou práci, na kterou mohou být oba soubory pyšné. Tvrdím, že Ostrava zažila jeden z koncertů roku, přičemž ovace vestoje byly jen jedním z možných vodítek.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.