S Kateřinou Ondřejkovou o triumfu Cesty ven i dalších plánech její tvůrčí skupiny
25.2.2015 00:01 Martin Jiroušek Atd. Rozhovor
Film Cesta ven, který koprodukovalo ostravské studio České televize, převálcoval favority letošních Českých lvů, jimiž byly snímky Fair Play a Díra u Hanušovic. Sociální drama, které se natáčelo na Ostravsku, si odneslo zaslouženě hned sedm Českých lvů včetně hlavní ceny za nejlepší film. Výrazně se na něm podílela kreativní producentka Kateřina Ondřejková, která byla přítomná na slavnostním ceremoniálu v Rudolfinu a prožívala tam jedny z nejradostnějších dojmů v její tvůrčí kariéře, se kterými se svěřila deníku Ostravan.cz.
Kreativní producentka Kateřina Ondřejková.
Foto: Česká televize
Jaké byly vaše reakce na to, že se Cesta ven stala nejlepším filmem roku?
Bylo to především velké překvapení, protože jsme do Rudolfina vůbec nekráčeli s takovou jistotou jako do Archy, kde se rozdávaly Ceny české filmové kritiky. Tam jsme si po skvělých recenzích věřili, že bychom mohli nějakou cenu dostat, i když to, že jsme obdrželi čtyři v hlavních kategoriích, bylo také velké překvapení. První radost jsme si užili na festivalu v Cannes, tu druhou na Cenách kritiky… V Rudoflinu na Českých lvech jsme si nemohli být jisti, protože dopředu byly favorizovány Díra u Hanušovic, kterou také koprodukovala Česká televize prostřednictvím mé tvůrčí producentské skupiny, a Fair Play. Cesta ven zůstala v pozadí, takže naše překvapení, že jsme získali sedm Českých lvů, a to ve všech hlavních kategoriích, bylo obrovské. Měli jsme ohromnou radost.
Do jaké míry se na Cestě ven podílela právě ostravská televize?
Nejen, že se natáčelo v Ostravě, ale film neměl velký rozpočet a producenti byli rádi, že jim Česká televize nabídla velké věcné plnění. Cestu ven tak natočili zaměstnanci ostravské televize. Celá osvětlovací technika, maskérky, kostymérky, rekvizity, stavba, dramaturgie, část produkce a také řidiči. Lidé, kteří pracují v České televizi v Ostravě, tedy představují štáb nejlepšího filmu roku. A z toho mám obrovskou radost.
Jak jste slavili?
Oslavy se nekonaly jenom v Rudolfinu. Spousta lidí, kteří na filmu pracovali, v našem případě Romů, kteří v něm vystupovali, pozvánku do Rudolfina nedostalo. Takže se konal ještě další večírek v kině v Donské ulici. Tam se tedy ještě konaly paralelní oslavy našeho úspěchu.
Jak vlastně vznikla spolupráce s režisérem, scénáristou a autorem námětu Petrem Václavem?
Nefunguji tak, že mi producent nabídne hotový scénář a herecké obsazení a chce jen peníze. Jak u Díry u Hanušovic, tak ještě více u Cesty ven jsem pracovala na projektu už od námětu. U Cesty ven dokonce před námětem. Záhy poté, co jsem se stala kreativním producentem, a na základě témat z mého projektu, která mě zajímala, mě někdo upozornil na to, že režisér Petr Václav přijel z Paříže, jezdí po Čechách, bydlí s Romy a že něco chystá. Sehnala jsem si jeho číslo a zavolala jsem mu. On mi řekl: „Do tří týdnů budu mít námět a ten vám pošlu.“ To jsme si ještě vykali. Vypadalo to velmi zajímavě. Scénář jsme psali společně a s Martinem Novosadem jsme jej dramaturgovali.
Spolupracovala jsi někdy na tak mimořádném projektu?
Snad jediný počin by se s tím dal srovnat, a tím byl dokument Nespatřené od Miroslava Janka, který v roce 1997 vyhrál v kategorii dokumentu na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Miloš Forman jej osobně doporučil na festival v Montrealu a následně tento dokument putoval po mnoha zahraničních festivalech a na některých sklízel ceny. Dodneška se o něj zajímají producenti ze zahraničí.
Jaké jsou tvé další plány coby kreativní producentky?
Je jich celá řada, a to jak pro kina, tak pro televizi. Momentálně mám v ruce druhou verzi nového scénáře Miroslava Krobota a Luboše Smékala, autorů Díry u Hanušovic. Pak chystáme film Staříci, což je rozvedené téma, kdy po neúspěšném procesu s prokurátorem Vašem, který byl osvobozen od politické zodpovědnosti, do Čech přijede už jako starý dědeček jeden z odsouzených, který se jej rozhodne popravit. Pak to bude třeba snímek o dobrovolných hasičích od režisérky Alice Nellis. Pro televizi pak chystáme třeba zajímavý dokument o mažoretkách z Horní Lhoty, který vzniká ve spolupráci s polskými tvůrci.
Co se týká Ostravy nebo Ostravska, uvidíme scény z tohoto regionu na obrazovkách?
Natáčíme adaptaci původně anglického seriálu Doktor Martin, který se odehrává ve Velkých Karlovicích. Je to o chirurgovi, který začne trpět hemofobií – strachem z krve. V hlavní roli hraje Mirek Donutil a ve vysílání by se to mělo objevit letos v září. Připravuji také sérii televizních filmů ve stylu Soukromých pastí nebo Nevinných lží – dva příběhy by se měly odehrávat v Ostravě.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.