Japonská houslistka Sayaka Shoji dvakrát uchvátila Ostravu
21.2.2015 10:17 Milan Bátor Hudba Recenze
Koncerty Janáčkovy filharmonie byly ve čtvrtek a v pátek věnovány finské a české hudbě. Od narození skladatele Jeana Sibelia letos uplyne 150 let a jeho Houslovému koncertu d moll propůjčila své interpretační umění mladá Japonka Sayaka Shoji. Ve dvou večerech zahrála koncert finského bouřliváka Sibelia a pokaždé s obrovským ohlasem.
Japonská houslistka Sayaka Shoji hrála v Ostravě.
Foto: Ivan Korč
Sayaka Shoji není na koncertních pódiích žádným nováčkem. V 16 letech získala první místo na prestižní Paganiniho soutěži. Zahrála si s výbornými orchestry pod vedením dirigentů Vladimira Ashkenazyho, Colina Davise a Lorina Maazela. Tentokrát se nastudování skladeb Jeana Sibelia a Antonína Dvořáka ujal šéfdirigent ostravské filharmonie Heiko Mathias Förster.
Symfonickou báseň Finlandia velmi zajímavého skladatele Sibelia ztvárnila filharmonie s přesvědčivou energií a smysluplným gradačním pojetím. Souhra byla od úvodních sevřených akordů v žestích precizní a přesvědčivá. Förster se opět projevil jako výborný vypravěč: nepředbíhal, všímal si detailů v motivické výstavbě, ale nijak nepřeháněl jejich zdůraznění, důležitější pro něj byl celkový výsledek.
Psát o Sibeliově Houslovém koncertu d moll, že patří k těm interpretačně nejnáročnějším, by bylo nošením dříví do lesa. Před Sibeliem někteří houslisté vyčítali třeba Brahmsově houslovému koncertu těžkopádnost sólového partu v mohutném orchestrálním zvuku. Přesto se tento koncert dodnes hraje a patří k nejlepším dílům. Sibeliovu koncertu přes instrumentální náročnost nikdo nic nevyčítal. Skladatel byl sám slušný houslista a rozuměl tomuto nástroji dobře. Koncert je naplněn virtuózními pasážemi, arpeggii, ale především jde po hudbě. A to jej dělá jedinečným, protože, ruku na srdce, kolik koncertů, technicky brilantních, hudebně však prachmizerných, tiše mlčí v hudebních archivech?
Shoji je křehká, éterická bytost jakoby z jiného světa. Už její příchod na pódium byl roven baletnímu přitančení. Nebylo možné tušit, jak může tak subtilní, drobná žena předvést to, co potom následovalo. Její Sibelius byl mimořádně niterný. Allegro moderato zahrála Shoji s přehledem – ve vypjatých momentech, kdy levá ruka v oktávových bězích drží ve vibratu nejvyšší tóny, prokázala jistotu a nadhled. Dávala do hry všechnu svou energii a nasazení – v technicky nejnáročnějších partiích skladby byla přesvědčivá. Žádná zbytečná gesta navíc neukázala. Hrála s nesmírným nasazením a koncentrací. Adagio di molto pojala jako doširoka rozezpívanou píseň s precizní a jemnou dynamikou, finální energické Allegro, ma non tanto s nesmírně náročným sólovým partem, který je melodicky rozklenutý po celé šíři hmatníku, zvládla obdivuhodně.
Závěr patřil Antonínu Dvořákovi a jeho Šesté symfonii, která je mistrovým zralým symfonickým dílem. Provedení bylo velmi energické, žádné velké kontrasty tempové ani dynamické. Hudba plynula v radostném spěchu, v plném porozumění partituře, která je tentokrát charakteristická pohodou a melodicky průzračnými tématy bez temných odstínů. Förster se koncentroval na precizní nástupy a „vytáhl“ z orchestrálního zvuku to podstatné.
Filharmonie odehrála opět znamenitý koncert. A Shoji byla fantastická. Ostrava hudebně kráčí tím správným směrem.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.