V Ostravě ožil skvělý muzikál Sunset Boulevard, premiéru poznamenal výpadek elektřiny
20.2.2015 00:10 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Premiéru muzikálu Sunset Boulevard, o kterém skladatel Andrew Lloyd Weber řekl, že je jeho největším životním úspěchem, uvedlo ve čtvrtek Národní divadlo moravskoslezské jako první divadlo v České republice. V hlavních rolích se představili Katarína Hasprová a Roman Harok. První premiéru bohužel negativně poznamenal výpadek elektrické energie.
Roman Harok a Katarína Hasprová v muzikálu Sunset Boulevard.
Foto: Martin Popelář
Inscenaci muzikálu Sunset Boulevard připravila režisérka Gabriela Petráková. Drží se klasických režijních postupů, dodržuje žánr, pouze v samotném závěru inscenace opouští snahu o dokonalou iluzi a závěrečný obraz vede ve snaze o co nejmenší míru patosu, nebojí se ani zcizovacího efektu v okamžiku nejvypjatější závěrečné scény. Nakolik je tento postup režisérky důvodem k mírným rozpakům v hledišti a nakolik se na atmosféře závěru premiérového uvedení podepsal výpadek elektrické energie a neplánované přerušení představení, to ukážou až další provedení.
Orchestr pod vedením dirigenta Jakuba Žídka, podepsaného i pod samotným hudebním nastudováním, zní skvěle. Velkolepý úvod, ve kterém se z orchestřiště line nádherná melodie v mohutném orchestrálním souzvuku, je zopakován i v předehře ke druhé části představení. A Jakub Žídek vede v roli sbormistra spolu s choreografem Pavlem Strouhalem i sborové scény k obrazům plným výborných sborových pěveckých i tanečních výkonů.
Velmi vydařené jsou filmové dotáčky a animace, pod kterými jsou podepsáni Števo Capko a Dalibor Čermák. Zejména animované záběry automobilové honičky jsou dechberoucí, a to nejen díky technickému zpracování. Scéna Ondřeje Zichy a kostýmy Tomáše Kypty zapadají do žánru velké muzikálové podívané. Obdivuhodné jsou zejména kostýmy pro hlavní postavu Normy Desmondové.
Hlavní roli v tzv. první premiéře ztvárnila slovenská hvězda Katarína Hasprová (v sobotu ji vystřídá Hana Fialová). Slovenská herečka, známá z velkých muzikálových projektů, nezůstala své pověsti nic dlužna. Postavu Normy Desmondové, vyžadující vedle dokonalého zpěvu i velké herecké schopnosti, naplňuje Hasprová silnými emocemi a přesnou mírou afektovaného přehrávání i komiky výborně ztělesňuje ženu poznamenanou osudem filmové hvězdy, jejíž sláva již pohasla. Obdivuhodná je vedle bezchybné intonace a zpěvu plného citů i její bezchybná, doslova precizní artikulace a hlavně nadhled, se kterým vede svoji postavu od začátku až do konce.
Postavu Joa Gillise, partnera Normy Desmondové, hrál na první premiéře Roman Harok (alternovat ho bude v sobotu Tomáš Savka). Také tato role vyžaduje vedle pěveckých i velké herecké schopnosti. Barva hlasu Romana Haroka vyniká v pomalejších a lyrických pasážích, herecky se mu pak daří zejména ve vypjatých scénách. Je přirozený, bez jakékoliv manýry.
Výborné výkony odvedli Jiří Hájek v roli Maxe von Mayerlinka a Silvia Holečková coby Gillisova láska Betty Schafferová. Její dívčí přirozenost, kterou postavu Betty naplňuje, vytváří patřičný protipól stárnoucí hvězdy Normy Desmodové. Příjemná byla i bezprostřednost Libora Olmy v roli režiséra Demilleho.
Muzikál Sunset Boulevard, který je inspirován legendárním filmem Billyho Wildera, ukazuje nemilosrdné zákulisí filmového průmyslu v Hollywoodu. Nebyl by ale tak slavným kusem, kdyby nenabídl silný příběh a věrohodné postavy. Ostravským inscenátorům se podařilo věrně zobrazit svět malých lidiček, jejichž práce je nutná pro zrození idolů milionů lidí, ale také tragickou samotu a opuštěnost filmových hvězd v okamžiku, kdy diváci už mají další nové idoly.
(Druhá premiéra muzikálu Sunset Boulevard s jiným obsazením hlavních rolí se uskuteční v sobotu a deník Ostravan.cz bude u toho.)
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.