Filharmonie vtančila do nového roku hezky svižně po dvořákovsku
16.1.2015 00:00 Milan Bátor Hudba Recenze
Velkým zážitkem byly obě řady Slovanských tanců Antonína Dvořáka, které ostravští filharmonikové ve čtvrtek večer odehráli pod taktovkou vynikajícího Stanislava Vavřínka. Jednoznačně pozitivní odezva publika byla umělcům tou nejkrásnější motivací. A vychutnali si ji s upřímným a radostným úsměvem na rtech.
Dirigent Stanislav Vavřínek během zahajovacího koncertu.
Foto: Ivan Korč
Není bez zajímavosti zapátrat v paměti, co se hrálo na novoročním koncertě v loňském roce – Sukova Pohádka, Dvořákův Karneval, Janáčkův Houslový koncert a Slavického Moravské taneční fantazie. Dirigent Heiko Mathias Förster tehdy vsadil na průřez českou hudbou. Za půl roku nato se Förster stal novým šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie a Ostrava se i díky jeho vlivu a širokému záběru stává součástí širšího kulturního spektra Evropy.
Ale nepředbíhejme. K slavnostnímu koncertnímu zahájení nového roku zákonitě náleží také slavnostní řeč. Té se ujali ředitel Janáčkovy filharmonie Jan Žemla a nový primátor města Ostravy Tomáš Macura. Žemlův projev byl dobrým slovem dobrého šéfa. Věcně zhodnotil uplynulou sezónu, vypíchl nejdůležitější body (hostování v Paříži a Číně) a projevil správnou míru hrdosti a skromné pýchy nad úspěchy orchestru, aniž by chválil sebe.
Po něm si vzal slovo primátor Macura, který pojal svou řeč jako přivítání s Ostravany: všem popřál mnoho zdraví a štěstí. Sám měl naštěstí také štěstí, že se při komentování Dvořákovy hudby a filharmoniků nedopustil žádného většího faux-pas (to, že uvedl filharmoniky do nové koncertní sezóny, je možné vnímat jako víceméně ležérní přeřeknutí). Jeho projev byl vcelku milý a nevtíravý.
V závěru úvodního slova oba protagonisté slavnostně pokřtili novou publikaci vydanou k šedesátému výročí trvání Janáčkovy filharmonie v Ostravě. Pak se konečně dostal k dirigentskému pultu a Dvořákově hudbě také Stanislav Vavřínek. Hudební část večera mohla začít.
Antonín Dvořák napsal dvě řady Slovanských tanců. První vznikala v době jeho raných úspěchů. Je gejzírem spontánních melodických nápadů, které se okamžitě vryjí do paměti. Janáčkova filharmonie zahrála první řadu tanců precizně do poslední notičky. Vavřínek z jejich potenciálu vyzdvihl gradační vrcholy, ale také méně důležité melodické linie jednotlivých sekcí, kterých je v tancích (díky skutečně geniální Dvořákově instrumentaci) opravdu přehršel.
Po přestávce došlo na druhou řadu schovanou pod opusovým číslem 72. To už nacházíme mistra v poněkud usedlejším věku 45 let. Po světě už proběhla zpráva o jeho genialitě a v Dvořákově tvůrčí dílně leželo celých 7 symfonií (zvláště šestá a sedmá jsou už skladby, které obstojí ve srovnání se světem), oratoria Stabat Mater, Svatá Ludmila či kantáta Svatební košile.
Proto i druhá řada Slovanských tanců je z jiného těsta. Bujarého, bezstarostného veselí je zde k slyšení už méně (však také Dvořák nakladateli Simrockovi prorokoval ono úskalí, psát hudbu „na pokračování“). Paleta orchestrálních barev, struktura melodií i celková koncepce druhých tanců jsou odlišné. Melodie jsou zadumanější a jsou více součástí tektonické výstavby, instrumentace je ještě promyšlenější, ba přímo virtuózní, hloubka některých témat (4. tanec – Dumka) si nezadá s vedlejšími tématy symfonií.
Druhou řadu zahrála Janáčkova filharmonie v ještě větším rozmachu. Přesně volená tempa, gradace a obrovský nadhled všech hudebníků byly skutečným zážitkem. Potlesk po skončení koncertu nebral konce a po trojím opakování přidali Vavřínek s filharmonií Pilky z Janáčkových Lašských tanců. Publikum pak doprovodilo hudebníky k samotnému rozloučení potleskem vestoje.
Zahajovací koncert Janáčkovy filharmonie zastihl orchestr ve skvělé formě a podle všeho připravený na všechny velké hudební události, které Ostravu v tomto roce ještě čekají. Stačí jen být jejich součástí a skvělé zážitky vás jistě neminou.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.