Ost-ra-var potvrzuje svůj smysl jiskřením mezi studenty, kritiky i inscenacemi
29.11.2014 19:31 Ladislav Vrchovský Divadlo Report
Tytam jsou excesy z loňského ročníku divadelního festivalu ostravské činohry. Letošní Ost-ra-var přináší znovuzrození i potvrzení jedné naděje - vyvíjí se do ojedinělého fóra budoucí české divadelní vědy a kritiky, do místa kde žije rozprava o současném způsobu inscenování klasického i současného moderního (nejen divadelního) textu.
Festivalový seminář se v roce 2014 uskutečnil v Komorní scéně Aréna.
Foto: Ost-ra-var
Vzájemné poměřování zaměňované dokonce za soupeření jednotlivých ostravských divadel se letos také jaksi vytratilo. Už první páteční seminář k problematice velkých a malých divadel, komorních a velkoprostorových hracích prostor, jevišť a divadelních domů jaksi smazal rivalitu mezi jednotlivými ostravskými scénami. Přinesl jasný závěr – není výhody ani nevýhody mezi malým sevřeným prostorem, kde k sobě mají diváci s herci tak blízko, že jsou při představení vzdáleni doslova na dotek. Existuje jen schopnost či neschopnost pracovat s jakýmkoliv prostorem a využít jeho specifikum k podtržení výpovědi inscenace.
Sobotní kritický seminář, věnovaný většině do té doby předvedených inscenací, proběhl ve znamení stoupající aktivity zúčastněných studentů divadelních oborů (případně filozofie či literatury) z vysokých škol z Prahy, Olomouce, Brna, Ostravy i Bratislavy. To, že reflexe studenta se občas liší v názoru na představení od následující reflexe pedagoga či profesionálního kritika, je přirozené. Letos se naštěstí zdá, že se vytratilo vzájemné mentorování, poučování či dokonce zesměšňování (a to oboustranné), kterých jsme občas v minulosti byli svědky. Tradiční jsou někdy kontroverzní, ale vždy vzájemně laskavé výpovědi Vladimíra Justa a Josefa Hermana k jedné a téže inscenaci.
Z prozatímního poměřování kvality lze učinit jeden dílčí závěr – každé z trojice ostravských divadel (letos se Divadlo loutek festivalu neúčastní) nabídlo jednu spíše pozitivně přijímanou inscenaci a jednu v souhrnu spíše negativně zkritizovanou. Mezi ty úspěšné ze zatím předvedených lze zařadit Neuvěřitelné příhody Julie a Nataši (Komorní scéna Aréna), Podivný případ se psem (Národní divadlo moravskoslezské) a Čekání na Godota (Divadlo Petra Bezruče). Naopak nejvíce problematické se účastníkům festivalu jevily inscenace Bílý muž a Rudá tvář (Komorní scéna Aréna), Klub outsiderů (Divadlo Petra Bezruče) a Za vodou (Národní divadlo moravskoslezské.
Podrobnější reflexe jednotlivých představení z řad studentů i kritiků včetně závěrečné ankety mezi účastníky festivalu Ost-ra-var přineseme po skončení festivalu.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.