Typický týpek Denisa Fialová vystavuje poněkud netypicky v divadle
30.10.2014 08:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Typický typ jeho typu. Právě tak netypicky se jmenuje výstava Denisy Fialová v malířské galerii ve foyer Divadla Antonína Dvořáka. A je to velmi dobrý tip na galerijní zážitek, tahle malířka je totiž týpek k pohledání. Typický typ jejího typu.
Denisa Fialová při práci v ateliéru.
Foto: Archiv umělkyně
Malířka, performerka, kurátorka a asistentka v ateliéru Nových médií Fakulty umění Ostravské univerzity Denisa Fialová představuje v Divadle Antonína Dvořáka zatím nejdivadelnější výstavu obrazů v této právě rok existující galerii. Do jisté míry improvizovaná výstavní síň se pod vedením kurátora Martina Klimeše zaobírá výhradně malířskou tvorbou a během uplynulých dvanácti měsíců představila třeba Eduarda Ovčáčka, Daniela Balabána, Zbyňka Janáčka či Hanu Puchovou.
Denisa Fialová je na ostravské výtvarné scéně do jisté míry malířským zjevením. A jak už řečeno, originální týpek. Styl má vyhraněný a svým způsobem nenapodobitelný, protože jejím epigonům bude asi vždycky scházet něco podstatného, co dělá z autorky jedinečnou umělkyni. Nejde přitom o to, že by Fialová nebyla napodobitelná malířsky, její nedostižitelnost ale tkví ve fascinující imaginaci na pomezí pohádky a jedovatého surrealistického snu, na hraně hororových příběhů a romantické idyly i na zlomu magické fantasy a psychedelických vizí.
A tím je také výstava mimořádně divadelní, což teď dokážeme malou exkurzí po výstavě. Tak třeba obraz Král rybář, to je při porovnání s listopadovým programem Národního divadla moravskoslezského bandita a šlechtic Ernani, hrdina stejnojmenné Verdiho opery (v Divadle Antonína Dvořáka se hraje například 8. listopadu). Ernani neváhá kvůli lásce zradit i krále a Král rybář Denisy Fialové působí stejně odhodlaně.
Obraz Cesta do Medžugorje, na kterém zfanatizované labutě s „božím okem“ překonávají ďábelské úklady bezvěrců i zlého čaroděje Rudovouse, to je zase Labutí jezero (v Divadle Antonína Dvořáka se hraje například 14. listopadu). Obraz Hells Angels s mrtvolou zabalenou v prostěradle by se pro změnu mohl líbit příznivcům muzikálu Fantom Londýna (v Divadle Jiřího Myrona se hraje například 26. listopadu), zatímco Cesta do Medžugorje II, to je jasný Mrazík (v Divadle Jiřího Myrona se hraje například 14. listopadu).
Denisa Fialová se v tomto roce představuje v Ostravě už podruhé, nejprve to byla výstava Zábřeží na radnici ve Slezské Ostravě (společně s Danielem Bednářem), což byl pro jinak vždy kurátorsky nudnou Slezskoostravskou galerii konečně úkrok vpřed.
Zkušený kurátor Martin Klimeš, jenž nyní pečuje o galerii v Divadle Antonína Dvořáka, žádné úkroky mimo nedělá, tentokrát ale ducha místa i skvostně propojil s vystaveným dílem, což se zatím ne úplně dařilo. Pro Denisu Fialovou, která většinou vystavuje v menších nezávislých galeriích, je sice vstup do světa divadelních rób poněkud netypický, nicméně tomuhle týpkovi v ženském těle to nakonec v divadle náramně sluší.
*
Denisa Fialová, Typický typ jeho typu. Galerie v Divadle Antonína Dvořáka, otevřeno vždy hodinu před každým představením a během představení. K vidění do 21. listopadu.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.