Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Pecha Kucha Night na vítkovickém nádraží aneb Ostrava se změnila v Berlín

Pecha Kucha Night na vítkovickém nádraží aneb Ostrava se změnila v Berlín

27.10.2014 00:38 Atd.

Kakalíkovo komiksové kuře, šperky z klavíru či lustry z dopravních značek a Teplá Praha. To jsou jen některé z uměleckých počinů, které o víkendu představila již sedmnáctá ostravská Pecha Kucha Night v chátrající budově vítkovického nádraží. A atmosféra ve skvostné hale byla vynikající, víc berlínská než ostravská. A to zní dost nadějně.

Zvětšit obrázek

Pecha Kucha Night v budově vítkovického nádraží.
Foto: Ivan Mottýl

Noc ze soboty na neděli činí z nádherné haly, jež byla v šedesátých letech postavena v bruselském stylu, unikátní místo k setkání mladých umělců a aktivistů všeho druhu, kteří se zapojují do světového projektu Pecha Kucha Night. Přichází na pět set „cestujících“! Tohle už nádraží v Ostravě-Vítkovicích, které podnik České dráhy touží vyhodit do povětří, dlouho nepamatuje.

Program začíná ve 20 hodin a 30 minut, jen minutu poté co z nádraží odfrčí pantograf do Českého Těšína. Halou duní elektronická hudba, rozlévá se víno i čepuje pivo. Kdo z diváků už má přes třicet let, působí jako stařec, ale výjimek je pramálo.

Nádraží zaplňují ostravští teenageři, kteří přehlídku Pecha Kucha Night vnímají na více způsobů. Pro někoho je to jen povinná „trendy akce“ a součást životního stylu, přičemž se nejvíce těší na závěrečnou afterparty. Další diváci ale skutečně přicházejí za inspirací a doufají, že se stanou úspěšnými vizuálními umělci, módními návrháři či designery.

pkno-pokladny

Diváci na Pecha Kucha Night v nádraží hale. (Foto: Ivan Mottýl)

Ještě než vůbec začnou první prezentace, vládne vítkovickému nádraží uvolněná nálada. Fascinující stavba, pět set sebevědomých mladých lidí a touha dobýt svět, to vše dohromady dává akci šmrnc, který je pro Ostravu neobvyklý. Atmosférou  vše spíše připomíná periferie Berlína s jeho uměleckými komunitami a nikdy nekončícími vernisážemi, koncerty a večírky. Pro Ostravu velmi dobrá zpráva.

Projekt Pecha Kucha Night vznikl v roce 2003 v Japonsku a je výsledkem přemítání, jak nejlépe představovat práce talentovaných architektů, designérů, grafiků, výtvarných umělců, či fotografů. Výsledkem je demokratická prezentace ve veřejném prostoru, kdy začínající umělce přísně odměřuje neúprosný dozorce jménem čas. Každý účastník „peči kuči“ tedy svoje dílo vychvaluje pouhých 400 sekund čili 6 minut a 40 vteřin. A může využít maximálně dvaceti obrázků či videosekvencí, vždy v délce do dvaceti vteřin.

A už je to tady. S první prezentací přicházejí na balkón fotograf Ondřej Tylčer a designér Robert Forman, jejichž sebevědomé heslo zní: „I s malým Kašpárkem se dá dělat velké divadlo.“ Představují projekt UnescoMůžeš, který formou populárně naučných videí upozorňuje na tuzemské památky z takzvaného indikativního seznamu UNESCO. Tedy ty, které se na Seznam světového kulturního dědictví ještě nedostaly, třeba lázně Luhačovice nebo vysílač na Ještědu. Jejich zasněné videoportréty, hlavně to o renesančních kulisách města Slavonic, jsou působivé, seznam UNESCO ale úředníci z pařížské centrály této organizace asi hned tak nerozšíří.

Šárka Zahálková z Pardubic přichází s projektem Mlýny městu. „Bojujeme za Automatické mlýny v Pardubicích, které ukončily provoz po 101 letech činnosti a jsou k prodeji,“ líčí. Areál přitom zahrnuje i jednu z nejvýznamnějších památek moderní industriální architektury, mlýny z dílny architekta Josefa Gočára z let 1910–1925. Zahálková s přáteli teď přesvědčuje pardubickou radnici, aby mlýny koupila, ta se ale zdráhá a objekt chátrá, podobně jako vítkovické nádraží. Pět set mladých lidí naslouchá a je až k nevíře, že je zajímá nějaký problém z města perníku. Zajímá. Tohle je prostě „peča-kuča“.

gocaruv-mlyn

Z prezentace pardubického pokusu o záchranu Gočárova mlýna. (Foto: Ivan Mottýl)

Výtvarník a pedagog Libor Novotný prezentuje festival Kukačka, o němž už jsme v deníku Ostravan.cz podrobně psali. Za zmínku ale stojí předvedené projekty, které se realizovat nepodařilo. Třeba hromada hlíny před vítkovickým kostelem, která měla být monumentální poctou sv. Barboře, patronce havířů. Škoda, přeškoda.

Jindřich Fialka uvádí novou designovou značku Contiqua, která zpracovává výhradně odpady z průmyslových výrob. „Tohle jsou lustry vyrobené z velmi drahých materiálů, které se používají při výrobě dopravních značek, zbytky těch materiálů ale ještě nedávno končily ve spalovnách odpadu,“ vypráví Fialka a kromě lustrů z dopravních značek představuje i šperky ze zbytků dřeva, které používá firma Petrof na výrobu klavírů.

contiqua

Contiqua vyrábí umělecké lustry z dopravních značek. (Foto: Ivan Mottýl)

Mila Vozňáková ukázala nezávislou módu z Ostravy a historik Jan Seidl unikátní projekt Teplá Praha, který mapuje dějiny gay komunity v Praze. „Chtěli bychom totéž udělat i v Ostravě. Zatím jen víme, že se teplá komunita scházela v baru Sněhurka. Prosíme vás o spolupráci,“ vyzval Seidl plnou halu.

Ve 22 hodin a 38 minut odjíždí další vlak do Českého Těšína a s prezentací začínají manželé Vysloužilovi, duo ostravských architektů, které chce nábřeží v centru města proměnit v malou Kodaň. Absolvent ateliéru designu pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové Pavel Berky zase sklízí velký potlesk za své modely inspirované životním stylem menšin všeho druhu, třeba romským folklorem. „Jsem romského původu, takže je mi to blízké,“ prohlašuje.

pkno-berky

Pecha Kucha Night Ostrava, z prezentace Pavla Berkyho. (Foto: Ivan Mottýl)

Celou přehlídku zakončuje David Kakalík, ostravská komiksová hvězda. „Kupte si mě, nebo chcípnu hlady,“ žádá jeho kreslené kuře. Kakalík prostě vtipně žádá diváky, aby si koupili jeho komiksovou knihu.

kakalik-pod-strechou

Z prezentace Davida Kakalíka pod střechou nádraží. (Foto: Ivan Mottýl)

Prezentace končí, afterparty začíná. Další vlak zastaví na vítkovickém nádraží ve 3 hodiny a 58 minut.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.