Srdce Černého pavouka utichlo. Zesnulý básník Milan Kozelka Ostravu miloval
8.10.2014 12:53 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Aktualita
Tvůrce dnes už legendární antologie ostravských umělců V srdci Černého pavouka z roku 2000 je po smrti. Básník, prozaik, performer a svébytný myslitel Milan Kozelka zesnul po těžké nemoci. Někdejší disident, neúnavný radikál a břitký kritik současného establishmentu by se v listopadu dožil šestašedesáti let.
Milan Kozelka na archivní fotografii ze soukromí.
Foto: Host
Život na Kdysissippi. Semeniště zmrdů. Koně se zapřahají do hracích automatů. Teteliště zmrdů. Gumové projektily. Celebrity. Názvy knížek Milana Kozelky naprosto souzněly s životními postoji, které autor zastával. Kozelkovo dílo bylo prolnuto sžíravým sarkasmem namířeným proti establishmentu všeho druhu, přičemž nešetřil ani nejbližší přátele, takže tyto práce připomínaly nejlepší čísla z Dějin strany mírného pokroku v mezích zákona spisovatele Jaroslava Haška.
Milan Kozelka nastavoval zrcadlo každému, kdo zapomněl být sám sebou a poddal se mamonu či politické nebo umělecké kariéře. „Nenechat se ochočit a zblbnout,“ neustále opakoval už zjevně zblblým kamarádům, nebo provolání tohoto typu předával novým politickým seskupením, studentům či vlastně komukoliv, koho potkal a uznal vhodného „na kus řeči“. Kozelka hlásal, že člověk musí jít neustále proti zdi a nenechat se odradit. A jak mluvil, tak i konal, také proto zesnul v absolutní chudobě, zatímco mnozí jeho přátelé z disentu (za své nesmlouvavé postoje vůči komunistům byl Kozelka několikrát uvězněn) se dočkali pomyslného hmotného blahobytu.
Ostravská umělecká veřejnost si Milana Kozelku pamatuje například z jeho originálních performancí v rámci festivalu akčního umění Malamut. Třeba jak s burkou na hlavě postával před palácem Elektra a verboval kolemjdoucí do jakési „Arabské strany práce“. Kozelka totiž rád bořil mýty všeho druhu a schválně býval politicky i lidsky nekorektní, avšak s jedinou snahou, aby dělal svět lepším.
V letošním rozhovoru s vydavatelem Jaroslavem Erikem Fričem v listu Poutní noviny Provodov to Kozelka řekl naprosto pádně: „Umělcovo poslání má mnoho podob, jednou z nich je vytváření neklidu a znejišťování okolí. Dokonce jeho permanentní nasírání a pobuřování.“ Ano, nasírat opravdu uměl. Ale ti chytřejší z lidského stáda dokázali Kozelkovi impertinence rozšifrovat a za ten kus pravdy o sobě samých byli nakonec i rádi. „Býval někdy až tak nesnesitelný, že tahle nesnesitelnost tu teď bude pořádně chybět,“ přemítalo se ve středu nad ránem na malé tryzně za Milana Kozelku v ostravském klubu Les.
Pro Ostravu zůstává Milan Kozelka především autorem jedinečné publikace, která zmapovala zdejší „nezávislou“ kulturní scénu z let 1989 až 2000. Antologie V srdci Černého pavouka je dnes jediným veřejným dokumentem, který vypráví o atmosféře devadesátých let minulého století. O době umělecky jedinečné, nesmírně svobodné i dosti plodné, což v antologii dokazovaly například portréty kabaretu N. M. Z. Jiřího Surůvky, výtvarné skupiny Kamera skura, literátů Jana Balabána, Petra Hrušky, Milana Andrássyho či Hnáta Daňka.
Kozelka svůj výbor doslova vyseděl v kultovním klubu Černý pavouk ve Stodolní ulici. A autor tohoto textu říká záměrně, že vyseděl. V Pavoukovi totiž pan editor sedával denně a dlouho to vypadalo, že žádná antologie nikdy nevyjde a vlastně jde spíš o velkolepou performanci, v rámci které se jen tak hromadí nesmyslná kvanta příspěvků a dokumentů, která budou nakonec obřadně spálena někde na haldě. Nikoliv, ta kniha po ročních přípravách přece vyšla! A ve skvostné grafické úpravě, přičemž dnes je to dokonce povinná četba studentů Ostravské univerzity, kteří se rozhodli studovat literaturu.
Ostravu si Milan Kozelka zamiloval a o tehdejším uměleckém kvasu, jenž vybublával v klubech na Stodolní ulici, dokonce prohlásil: „Objevil jsem ráj.“ Kozelka pochopitelně zažil i pozdější úpadek Stodolní, která je dnes jen pouhou diskotékovou zábavní ulicí, přesto na éru Černého pavouka rád vzpomínal a ještě v roce 2011 v rozhovoru pro brněnský časopis Host o ulici nadšeně vyprávěl: „Vypadalo to tam trochu jako v San Francisku nebo v Paříži. Žilo tam totiž obrovské množství básníků, prozaiků, malířů, performerů, fotografů, herců, prostě všech možných umělců, což nemělo v této zemi obdoby.“
Tak slavné, jak to viděl Kozelka, to v Ostravě samozřejmě nebylo. Tu a tam prošel Stodolní ulicí umělec, občas někdo přinesl dobrou povídku nebo namaloval obraz, který si zasloužil pozornost i mimo region. Ale nic více, žádný ráj ani San Francisco. Zvenčí je prostě všechno hezčí a rodák z Karlových Varů a dlouholetý Pražák si prostě Ostravu zamiloval a jistý čas i věřil, že lidé kolem Černého pavouka se ještě nezpronevěřili umění, což bylo Kozelkovo krédo.
Bůh suď, jak to tehdy s bohémou kolem Černého pavouka doopravdy bylo, Milan Kozelka nicméně svou antologií V srdci Černého pavouka vstoupil do literárních dějin Ostravy. Teď sice jeho divoké srdce navždy utichlo, ale kdo chce, může pořád naslouchat spodním proudům, které po něm zůstaly ve Stodolní ulici a vyzývají: „Jdi hlavou proti zdi a nenech se odradit. Snášej výsměch, pohrdání i ignoraci. Buď sám sebou a nikým jiným. Odmítej zábavu. Jiná volba není.“
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.