Filmový festival OKO vstoupil do nové éry. Hlavní cenu získal film o setkání Casanovy a Drákuly
2.10.2014 20:41 Martin Jiroušek Atd. Aktualita
Imaginární setkání dvou světů, dvou dějinných epoch a dvou mytických postav, Casanovy a Drákuly, ve filmu Historka o moji smrti oslovilo odbornou porotu Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko natolik, že mu přiřkla hlavní cenu. Slavnostní vyhlášení výsledků se konalo ve čtvrtek večer.
Snímek z vítězného filmu Historka o moji smrti.
Foto: Ostrava Kamera Oko
Ocenění se však na festivalu rozdávalo ve vícero kategoriích. „Mezinárodní porota festivalu udělila hlavní cenu za nejlepší kameru španělskému kameramanovi Jimmymu Gimferrerovi za snímek Historka o mojí smrti (História de la meva mort) režiséra Alberta Serry. Porotce zaujala zejména schopnost vytvořit silnou, hypnotickou atmosféru, která skvěle posloužila příběhu, navzdory omezeným prostředkům,“ uvedl ředitel festivalu Jakub Felcman. V soutěži krátkometrážních snímků bodoval český kameraman Lukáš Milota se snímkem Pevnost.
Šestý ročník festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO) v posledních sedmi dnech nabídnul to nejlepší ze současné světové scény „artové“ kinematografie. Zahajoval jej nejnovější opus kanadského enfant terrible Davida Cronenberga Mapy ke hvězdám o odvrácené tváři Hollywoodu. Zahájení se konalo v nejnovějším kině ve Světě techniky, dalších projekce pak v tradičních kinosálech v Ostravě, ale také ve Frýdku-Místku a Havířově.
Na festivalu bylo uvedeno na šedesát hraných, dokumentárních, experimentálních a krátkometrážních filmů. „Snímkem Davida Cronenberga Mapy ke hvězdám festival slavnostně zahájil provoz nového největšího nekomerčního 3D kina v České republice“, zdůraznil Jakub Felcman s tím, že festival OKO tímto vstoupil do nové éry své existence. Závěrečný festivalový den patřil specifické filmové procházce Dolními Vítkovicemi a promítání na industriální objekty.
„Za dobu své existence OKO mapovalo prostřednictvím site specific filmových projekcí proměny Dolní oblasti Vítkovice. Ze symbolicky ‚zakázaného ocelového města‘ zachytil jeho proměnu v moderní vědeckotechnické centrum,“ shrnuje přínos OKO Jakub Felman.
Festival byl ale také prostředníkem digitalizace jednosálových ostravských kin jako je třeba Minikino nebo Kino Art, Luna a stál u základů nového kinoprovozu v centru města, Studia Karel.
„Slavnostní projekcí ve zcela novém kinosálu ve Světě techniky nyní začíná další kapitola existence festivalu: v Dolních Vítkovicích a v sousedním Provozu Hlubina vznikne do roka kulturní čtvrť, další dva kinosály a nový festivalový park. Pěstovat jeho život, ale zároveň stále bojovat za udržení kultury v centru Ostravy, bude hlavním cílem festivalu do dalších let,” dodává Jakub Felcman.
Za dobu šestileté existence si OKO stále více získává diváckou přízeň, kinosály se spolehlivě plní (zhruba ze dvou třetin) a kromě umělecky naladěných diváků si na své přicházejí také ctitelé filmového braku a takzvaných kultovních snímků. V dnes již veřejně nepromítajícím kině Vesmír mohli vidět například sérii snímků X-men. Paralelně s festivalem proběhl již 3. ročník praktické filmové dílny Enter Free Cinema. Od 2. října jsou ještě na programu festivalové ozvěny v Praze, v Kině 35 a Studiu Béla.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.