Igor Františák o příštím ročníku Svatováclavského festivalu: Faustovo prokletí i Iva Bittová
1.10.2014 00:05 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Dveře za letošním vydařeným 11. ročníkem Svatováclavského hudebního festivalu se teprve zavřely, ale příprava programu na další rok je v plném proudu. Špehýrkou jsme spolu s ředitelem festivalu Igorem Františákem nahlédli do jeho dvanácté komnaty. Že se tam skrývá mnoho pokladů v podobě Berliozova Faustova prokletí, Bachovy kolosální Mše h – moll a dalších, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Ředitel Svatováclavského festivalu a zároveň skvělý klarinetista Igor Františák.
Foto: Ivan Korč
Před několika dny skončil 11. ročník Svatováclavského hudebního festivalu. Jak jste s jeho průběhem a výsledkem spokojen?
Osobně jsem byl s průběhem celého festivalu velice spokojen a v mnoha ohledech dokonce předčil mé očekávání. Jsem nesmírně rád, že volba posunout termín konání festivalu o měsíc dříve se osvědčila
Odrazila se změna v čase pořádání festivalu i na návštěvnosti?
Řada koncertů byl vyprodaná již delší čas před samotným zahájením a nebyly to pouze ty tradičně nejvypjatější koncerty v podobě zahajovacího a závěrečného koncertu. S návštěvností letošního ročníku jsem upřímně spokojen a věřím, že naši posluchači byli zase spokojeni se širokou dramaturgickou nabídkou v podobě třiceti koncertů, které v rámci 11. ročníku festivalu zazněly.
Velmi úspěšná byla rovněž vystoupení Jaromíra Nohavici nebo violoncellového dua Tara Fuki. Budou podobné žánrové přesahy figurovat i v programu příštího ročníku?
Ano a v jednání je hned několik velice zajímavých a atraktivních projektů, ze kterých bych rád uvedl Mater Vladimíra Godára v podání Ivy Bittové a souboru Solamente Naturali či vystoupení komorního orchestru Berg s projektem hudebního zpracování němého filmu Utrpení panny orleánské z roku 1928.
Když už jsme načali programovou ochutnávku na příští rok, nač ještě se mohou příznivci festivalu těšit? Zaslechl jsem zvěsti o Faustově prokletí…
Tradičně nabídneme našim posluchačům širokou škálu koncertů různých tematických řad, na kterých se představí vynikající umělci z České republiky i ze zahraničí. Vedle zmiňovaného monumentálního Berliozova oratoria Faustovo prokletí, které bychom rádi uvedli, bych namátkou jmenoval zahajovací koncert s Haydnovým oratoriem Roční období, vystoupení barokního orchestru Collegium 1704 s Bachovou Mší h moll či souboru Collegium Marianum s fenomenálním francouzským kontratenoristou Damienem Gillonem. Nebudou pochopitelně chybět ani koncerty komorní hudby a také sólové varhanní recitály.
Budou v mezidobí přípravy festivalu probíhat opět nějaké mimořádné koncerty?
V průběhu celého kalendářního roku pochopitelně budeme pokračovat s realizací cyklu koncertů Čtvero ročních období – namátkou bych jmenoval koncert, který se koná již tento pátek 3. října v 18:30 v Ostravě-Přívoze v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie. Vystoupí na něm úžasný ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble se sopranistkou Hanou Blažíkovou, který si v poslední době vydobyl výsostné postavení mezi soubory specializujícími se na dobovou interpretaci staré hudby. Věřím, že tento koncert bude příjemným dozvukem a ozvěnou letošního vydařeného ročníku Svatováclavského hudebního festivalu.
Jaké přání máte v souvislosti s další existencí festivalu?
Upřímně bych si přál, aby se Svatováclavský hudební festival také v následujících letech těšil alespoň takovému zájmu návštěvníků a podpoře, jako tomu bylo v letošním roce. Smysluplnost a životaschopnost našeho festivalu by bez cílené podpory institucí, sponzorů a také samotných posluchačů nepřicházela vůbec v úvahu.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.