Denisa Nová v PLATO: Móda u stropu plynojemu, nahé klíny a ruměné delikatesy
18.9.2014 05:35 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Oděvní modely zavěšené ve výšce bezmála třicet metrů pod klenbou plynojemu. Takovou výstavu módní tvorby Ostrava zatím nezažila, čekalo se totiž na šťastnou konstelaci, k níž došlo až spojením jmen Marek Pokorný (umělecký manažer PLATO) a Denisa Nová (avantgardní oděvní umělkyně). Čtvrteční vernisáž Denisy Nové ve vítkovickém Gongu byla navíc spojena s provokativní performancí, která zaútočila na libido i na laloky mozkových hemisfér.
Modely Denisy Nové zavěšené pod stropem.
Foto: Ivan Mottýl
Dvorana Galerie města Ostravy PLATO ve vítkovickém plynojemu připomíná cirkusové šapitó. A oděvní modely zavěšené na lanech dvacet i více metrů nad hlavami návštěvníků zase akrobaty. Tohle je hodně netypická instalace i pro hlavní aktérku aktuální výstavy v PLATO, pro úspěšnou oděvní designérku Denisu Novou.
Kdo nemá po ruce kvalitní myslivecký dalekohled, ten ale z vystavených modelů mnoho neuvidí, což je samozřejmě záměr celého konceptu. Nechat šaty svému osudu, ať si jen tak plují na proudech kychtového plynu po vítkovickém nebi.
Čtvrteční vernisáž Denisy Nové v PLATO byla počtem diváků určitě rekordní. A že diváctvo přišlo na čistě dámský projekt, tomu napovídal už zběžný pohled na připravený raut: ruměné víno, ruměné makronky, ruměné koule z marcipánu a ruměné pusinky. RUMĚNÁ. KŮŽE Z DECHU, tak se konečně jmenuje i celý projekt oděvní umělkyně Denisy Nové, fotografky Karin Zadrick a modelky a básnířky Kláry Dvořákové. Koncept připravený na míru pro PLATO čili pro platformu, na níž se stékají všechny druhy umění.
Umělecký manažer PLATO Marek Pokorný si v úvodním proslovu posteskl, že galerie současného umění v českých zemích prozatím nejsou k oděvnímu designu příliš vstřícné. Pokorný ovšem nezná pojem „hraniční žánr“, jak někteří kurátoři označují právě oděvní práce či třeba sklářský design, nýbrž k jednotlivým druhům umělecké tvorby přistupuje rovnocenně. Na umění ho totiž zajímá hlavně jeho schopnost měnit člověka. Zda jde o malbu, performanci, oděvní design či fotografii, to už není podstatné.
Ambice výstavy RUMĚNÁ. KŮŽE Z DECHU nejsou vůbec malé. Kurátor i umělkyně žádají, aby divák naplno rozpálil obě mozkové hemisféry a přemítal, proč oděvy visí až tak vysoko, že se mění ve vzdálené papírové draky. A Marek Pokorný to návštěvníkům nijak neulehčuje, neboť jim vzkazuje: „Nevysvětlovat, naznačit, ponechat osudu.“ A divák skutečně stojí ve dvoraně ponechán osudu. Před sebou dvě růžové desky, nad hlavou prádlo. A tak tu může pobývat dvě minuty, ale i celé hodiny.
Běžný divák už navíc nedostane nápovědu, kterou aktéři výstavy předvedli při vernisážové performanci, kdy dvoranou prošly polonahé modelky. Kdo chtěl, udělal si díky modelkám výklad na první dobrou a uvažoval třeba následovně. Oblečení je prostě z nějakých důvodů nedostupné, kdesi ve vesmíru. A potřebuje být vůbec člověk svazován diktátem oděvů? Potřebuje se žena pořád navlékat do spodního prádla? Možná i proto se některé modelky v PLATO předváděly „dole bez“. A Denisa Nová posléze vyprávěla do televizních kamer, jak to člověk s tím oblékáním i nahotou vlastně má.
Holky to myslely vážně, známe však své pappenheimské. Každý chlap ve dvoraně PLATO se rád podíval, libido je těžko ovladatelné. Respektive bylo by, kdyby celá performance nesla závažnější poselství, tohle však byl jen dvouminutový erotický klip, podbarvený rádoby závažným textem, jehož srozumitelnost navíc bezpečně ubily překotně se přebíjející hlasy. Když je nahota součástí velkého příběhu nebo působivé výtvarné seance, tak bývá přirozená a samozřejmá. Dvoranou PLATO ale proletěly téměř nahé modelky tak nějak nedomyšleně, skoro zbytečně.
(Poznámka pro čtenáře, obrazový záznam z performance nebylo povoleno pořizovat.)
*
Denisa Nová, Karin Zadrick, Klára Dvořáková: RUMĚNÁ. KÚŽE Z DECHU. Dvorana Galerie města Ostravy PLATO, do 23. listopadu.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.