Martina Janková před ostravským koncertem: Jsem nejšťastnější, když mohu zpívat
13.9.2014 00:01 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Její hlas patří k nejžádanějším lyrickým sopránům v Evropě. Pravidelně ji obsazují dirigenti patřící k naprosté světové špičce. Martina Janková vystudovala Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a poté se úspěšně etablovala na mezinárodní pěvecké scéně. Působí jako sólistka Curyšské opery a v rámci Svatováclavského hudebního festivalu se představí v neděli v dílech Jana Dismase Zelenky. Wroclavský komorní orchestr povede dirigent Václav Luks.
Sólistka Curyšské opery Martina Janková.
Foto: Markus Senn
Ostravané se jistě již nyní těší na nedělní koncert. V Evangelickém kostele se představíte ve dvou kompozicích českého barokního mistra Jana Dismase Zelenky – Missa Dei Filii a Te Deum. Hudba tohoto skladatele zní čím dál častěji na koncertních pódiích…
Nemusíme vůbec zmiňovat, že kvalita Zelenkovy hudby je naprosto výjimečná. Ale stejně jako hudba Bachova potřebovala Felixe Mendellsohna Bartholdyho a jeho snažení, než se zase objevila na koncertních pódiích, tak musel přijít Václav Luks a svým vášnivým nasazením pro tuto hudbu nás všechny okouzlit. Nezapomenu nadšené reakce všech na loňském Lucerne Festivalu, kdy mi můj manžel, pořadatelé i posluchači říkali, jaký je to pro ně překrásný objev a začali si ihned kupovat Zelenkovy nahrávky. I dirigent Giovanni Antonini, umělecký vedoucí legendárního barokního souboru Il Giardino Armonico, na jehož festivalu jsme právě Zelenku uvedli, tuto hudbu velice miluje. Jsem nesmírně ráda, že se Václavu Luksovi podařila tak veliká renesance Zelenkova díla i v zahraničí. A nesmírně ráda se na tom podílím.
Zelenkovo jméno bývá čím dál častěji zmiňováno jedním dechem s největšími mistry baroka – Johannem Sebastianem Bachem a Georgem Fridrichem Händelem. V čem je jeho hudba výjimečná?
Není diskuze o tom, že by Zelenkově hudbě ve srovnání s hudbou Bachovou či Händlovou něco na kvalitě chybělo, ale je tak „svůj“, že se absolutně nedá srovnávat s barokním stylem německým, francouzským či anglickým. Je asi podobně „svůj“ jako je to v případě Janáčka, a to je dobře. Jsou to obrovské individuality a originality, na které můžeme být právem pyšní a za ně vděční.
Patříte k nejžádanějším mozartovským interpretkám. Barokní a klasicistní interpretace je však poměrně odlišná. Co je vašemu naturelu bližší?
Můj hlas je velmi agilní lyrický soprán, kterému svědčí „jemná“ hudba, je tedy ideální pro Monteverdiho až po klasicismus, ale zpívám ráda i Lišku Bystroušku. Je těžké říci, které periodě bych dala přednost. Jsem nejšťastnější, když mohu zpívat písňové recitály, oratoria i opery. Nesmírně ráda zpívám s orchestry s dobovými nástroji. Jsou měkčí, pracuje se víc na dynamice, vše je senzibilnější. Nezapomenu na Figarovu svatbu s Christopherem Hogwoodem a historickými nástroji. Zní to úplně jinak.
Vystudovala jste Janáčkovu konzervatoř v Ostravě. Jak na tuto instituci vzpomínáte?
Když vzpomínám na Janáčkovu konzervatoř, vzpomínám především na mou paní korepetitorku a později vynikající přítelkyni Marušku Horáčkovou, která mi věnovala každou volnou chvíli a neustále jsme spolu něco studovaly. Vůbec mi nevadilo, že jsem jí tak pravidelně ničila pauzy na oběd. Prostě jsme pořád zpívaly a hrály před i po výuce a často tak rušily výuku jiného skvělého kantora – profesora Miloše Navrátila, jehož třída byla hned vedle naší.
Vedle opery se věnujete intenzivní koncertní činnosti. Co je vám osobně bližší, opera či koncertní interpretace?
V opeře miluji možnost herectví. To by mi asi na koncertních pódiích moc chybělo, dělat ale jen operu nechci, to by zase má duše hladověla po obsahové stránce. Nemůžu žít bez těch úžasných oratorních textů. A také píseň, nositelka básnických textů, mne nesmírně obohacuje, a tak se snažím mít ve svém repertoáru vše.
Co vás čeká v následující koncertní sezóně?
Čekají mě Brahmsovo rekviem na festivalu v Baden-Badenu, nový písňový program s Gérardem Wyssem na Komorním festivalu v Bazileji, role pastýře Aminty v Mozartově opře Pastýř králem v Curychu, Händelovo oratorium Saul ve vídeňském Musikvereinu s Nikolausem Harnoncourtem a jeho Concentus Musicus, Mendellsohnova 2. symfonie s Riccardem Chaillym v Lipsku, mozartovský program a Händelovo oratorium Israel v Egyptě s Danielem Hardingem a Concentus Musicus na barokním festivalu v Melku a v ještě létě Zuzanka v nové produkci Figarovy svatby na salzburgském festivalu.
Držitelé karet Ostravan mají nárok na slevu ve výši 20 procent na všechny koncerty 11. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu. Dále mají držitelé karty nárok na slevu ve výši 10 procent na všechny CD a DVD z produkce Svatováclavského hudebního festivalu. Slevu lze uplatnit v kanceláři Svatováclavského hudebního festivalu, o. s., Dr. Šmerala 6, Ostrava – Moravská Ostrava, nebo přímo před akcí v místě konání. Více informací ZDE.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.