S šéfem činohry NDM o nové sezóně, která nabídne Postřižiny i hru o odsunu Němců
4.9.2014 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Šéf činoherního souboru Národního divadla moravskoslezského (NDM) Peter Gábor prošel před příchodem do Ostravy řadou slovenských, českých i moravských divadel a doposud režíroval asi šedesát her. Deník Ostravan.cz si s ním povídal především o tom, co činohra v největším ostravském divadle připravila na novou sezónu, o změnách v hereckém souboru i o připravovaném dalším ročníku festivalu Ost-ra-var, na kterém ostravská divadla opět společně představí to nejlepší z uplynulého roku.
Režisér a šéf činohry NDM Peter Gábor.
Foto: Ladislav Vrchovský
V neděli 31. srpna zahájilo Národní divadlo moravskoslezské spolu s ostatními ostravskými divadelními scénami novou sezónu pořadem Jdeme za vámi. Povedlo se letošní zahájení?
Malá technická pauza kvůli dešti musela být, ale jinak vše krásně vyšlo. Kdyby se tak vydařila celá sezóna, nemůžeme si stěžovat… Bylo plno. Lidé přišli a zastoupeny byly všechny věkové kategorie. Ostravské zahájení sezóny pod širým nebem už má tradici. Letos navíc uděláme 21. září ještě jednu akci – u příležitosti 120. výročí otevření Národního domu, kde dnes sídlí Divadlo Jiřího Myrona, a zároveň s oslavami Dopravního podniku Ostrava bude po městě jezdit historická tramvajová souprava a ve vozech se cestující setkají s našimi herci. V tramvajovém programu budou ukázky z inscenací i nějaké čtení, přesný program v těchto dnech vzniká.
Pojďme k nové sezóně. Došlo k personálním změnám v hereckém souboru?
Ano, přišly tři nové herečky. Tereza Richtrová přichází z Moravského divadla Olomouc, dále přišly absolventka JAMU Lucie Končoková a Isabela Firlová, absolventka pražské DAMU. Obě dvě už se objevily v alternaci v postavě Lygie v muzikálu Quo Vadis. Terezu Richtrovou mohli vidět ostravští diváci také v roli Agnes v inscenaci Za vodou (Dokud nás smrt…), kterou ztvárnila v alternaci s Veronikou Lazorčákovou. Veronika odešla do pražského angažmá, ale bude dohrávat Agnes i postavu Emer v inscenaci Slož mě něžně.
Co mužská část souboru?
Pánové jsou nám věrni, odcházejí jen dámy. Andrea Mohylová jde do Plzně a Veroniku už jsem vzpomínal. Do stále vyprodaného titulu Donaha! ale vstupuje v alternaci s Igorem Orozovičem Ivan Dejmal. Igor ještě bude dohrávat, občas přijede, ale jako člen pražského Národního divadla má více závazků a musíme to řešit.
Můžeme přejít k připravovaným inscenacím …
Úvodní premiéra přinese český klasický text Bohumila Hrabala Postřižiny. V roce stého výročí narození spisovatele jej uvedeme v dramatizaci Petra Svojtky a Jiřího Janků a v režii Janusze Klimszy. V roli Pepina uvidíme Františka Večeřu, Maryšku si zahraje Lada Bělašková a Francina František Strnad.
Vladimír Just na adresu Františka Večeři jednou poznamenal: To je taková utajená hvězda pánské části činohry NDM…
Myslím si, že obsazení této inscenace je z hlediska typové skladby ideální. Premiéra bude 6. listopadu v Divadle Jiřího Myrona. O týden později, 13. listopadu, pak proběhne v Divadle Antonína Dvořáka v mé režii česká premiéra jevištní adaptace románu nizozemského spisovatele Hermana Kocha Večeře. Je to literární bestseller, který se dočkal i filmového zpracování. Tématem je odpovědnost rodičů za zločin jejich dětí. Téma morálky, viny a trestu a sonda do brutální reality. V luxusní restauraci se odkrývá utajený zločin a hroutí se ideální image rodičů. Dva rodičovské páry ztělesní Renáta Klemensová s Jirkou Sedláčkem a David Viktora s Pavlínou Kafkovou.
Další premiéry už proběhnou v roce 2015?
Ano. V lednu představíme završení trilogie Paměť národa. Po Smrtihlavovi a inscenaci Za vodou (Dokud nás smrt…) uvedeme titul Odsun!!!. Jde o autorský projekt hostujícího režiséra Ivana Buraje a našich dramaturgů Dagmar Radové a Marka Pivovara. Půjde o vyobrazení historie jednoho domu z let bezprostředně po konci druhé světové války. Tato inscenace bude připravena pro velkou scénu Divadla Antonína Dvořáka a paralelně s ní nastuduje pro zkušebnu Divadla A. Dvořáka režísér Ondřej Elbl Rozhovory s Astronauty německé autorky Felicie Zeller. Tato nejvýraznější současná německá dramatička si ve svém textu bere na mušku fenomén au-pair.
Co přinese poslední třetice premiér?
Moliérovu Školu žen, která bude 19. března v Divadle Antonína Dvořáka v režii Janusze Klimszy. Současně s touto inscenací budeme připravovat premiéru hry Christophera Marlowa Doktor Faustus v překladu pana profesora Martina Hilského a v režii Pavla Kheka. A na konci sezóny uvedeme v mé režii velkou ansámblovku, českou premiéru Velkého Gatsbyho F. S. Fitzgeralda. Půjde o dramatizaci Rebekky Kricheldorf, německé autorky, český překlad vytvoří Daniel Kotrouš.
Ještě bych se rád dotkl festivalu Ost-ra-var. Které inscenace nasadíte letos?
Budou to Postřižiny a Večeře, z minulé sezóny pak Macbeth, Za vodou (Dokud nás smrt…) a Podivný případ se psem.
Minulý ročník festivalu provázely bouřlivé diskuze. Hovořilo se také o možném zrušení festivalu. Jaký je váš názor na tuto věc? Jste nakloněn realizaci dalších ročníků?
Rádi bychom tentokrát přizvali i dramaturgy z jiných zahraničních festivalů, ze Slovenska, Maďarska, Polska, Německa… Bylo by dobré rozšířit i zastoupení odborné kritiky. Svoje původní poslání už festival Ost-ra-var naplnil, ostravské divadlo je dnes často v médiích a více si náš všímá česká divadelní věda i kritika, čehož chtěl Juraj Deák při zakládání festivalu dosáhnout. Chybí mi ale hlubší analýzy inscenací. Dialog mezi studenty a pedagogy je sice zajímavý, ale chtěl bych více odborného rozboru uváděných představení. Ideální by byla i účast zahraničních kritiků nebo i obecnější debata na téma směřování současného divadla.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.