Pořadatel soutěže Boomcup Igor Vašut říká: Těším se na kapelu, která nás posadí na zadek
27.8.2014 00:00 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Už třináctý ročník jedné z největších vyhledávacích soutěží určených pro amatérské kapely začne 2. září v ostravském klubu Hudební bazar. Každé úterý se v následujících šestnácti týdnech představí vždy tři soutěžní kapely, které budou bojovat o postup do semifinále a v lednu pak o prvenství, které znamená možnost pořízení profesionální nahrávky ve studiu Českého rozhlasu Ostrava i možnost vystoupení na festivalu Colours of Ostrava. O přípravách letošního ročníku jsme si povídali s pořadatelem soutěže Igorem Vašutem.
Pořadatel soutěže Boomcup, hudebník a pedagog Igor Vašut.
Foto: Irma Kaňová
Budou na kapely a na návštěvníky, kteří od září do prosince přijdou na soutěžní koncerty do Hudebního bazaru, čekat nějaké novinky, nebo pojede vše v zajetých kolejích?
Myslím si, že systém provozování soutěže v podmínkách, v jakých se nacházíme nyní, je de facto dotažen k maximu svých možností. Jsme soutěží rodinného typu, tím myslím prostředí spíše menší, ale přátelské. Do ostravského Hudebního bazaru na koncerty chodí posluchači pravidelně a rádi. Výraznou a žádoucí kvalitativní změnou by bylo obnovení zvukového systému v klubu. Osobně jsem se v této záležitosti angažoval, ale jak všichni víme, vše závisí pouze na penězích. Proto pátráme po mecenáši, který by mohl pomoci. Hudební bazar by si to určitě zasloužil, je to přece jen nejdéle fungující ostravský hudební klub. Statutární město i městský obvod by se k němu mohli určitě při rozdělování dotací chovat štědřeji.
Budou i letos všechna základní kola, semifinále i finále přenášena online po internetu?
Ano, i letos naši partneři přislíbili pokud možno nerušené vysílání v přímém přenosu z Hudebního bazaru do celého virtuálního světa.
Kolik se letos do soutěže přihlásilo kapel? A bylo těžké vybrat z nich adepty do základních kol?
Posledních deset let se počet přihlášených kapel výrazně nemění. Bývá jich standardně kolem 120. Kdybychom měli více financí na reklamu a propagaci, určitě by bylo přihlášených ještě více. Musím ale říct, že i tak je náročné se touto hromádkou muziky prokopat a vybrat těch 48 vyvolených, kteří si zahrají v základních kolech.
Mám takový pocit, že se do soutěže hlásí stále méně nových kapel z Ostravy a okolí a přibývají kapely ze vzdálenějších regionů. Nebo se mýlím? Čím to je?
Těžko říct, ale Ostrava do Boomcupu dodává plnou třetinu soutěžních kapel a na území města asi nestačí vznikat tolik nových hudebních partiček. Zatím se ale každý rok daří obsadit všechna kola domácí kapelou, i když věc druhá je kvalita kapely.
Jako člen soutěžní poroty musím říct, že v minulém roce jsme měli velký problém vybrat jednoznačného vítěze – když to řeknu diplomaticky: pamatuji lepší ročníky. Jak to vypadá letos, máš už mezi kapelami, které se představí v základních kolech, nějaké favority? Zažijeme letos na rozdíl od minulého roku nějaké opravdové překvapení – kapelu, ze které se posadíme na zadek?
Osobně se na kapelu, ze které si sednu na zadek, taky těším. Nahrávky jsem pečlivě poslouchal, ale ono se stejně ukáže až na pódiu v klubu, jak na tom která kapela je.
Jaké budou v letošním roce ceny pro vítěze? Změnilo se něco v tomto směru?
Ceny jsou stejné jako v minulých letech, a to účast na festivalu Colours of Ostrava pro vítěze a na festivalu Štěrkovna Open Music pro vicemistra. Další vytipované kapely si zahrají také na Michal Festu a Slezskoostravském Rock-Festu. Vítěz má kromě toho samozřejmě možnost natočit profesionální snímek v Českém rozhlase Ostrava a v poslední době se velmi daří kapely medializovat v televizi, v rozhlase i v tisku.
Pořadatelé kulturních akcí si často stěžují na stále horší ekonomickou situaci – co si budeme povídat, sponzoři a partneři šetří, kde se dá… Jak je to u Boomcupu?
Na tuhle otázku jsem už vlastně odpověděl. Boomcup tak, jak funguje, je odkázán na dotace obvodu Moravská Ostrava a Přívoz a Statutárního města Ostrava. Další partneři, bez kterých bychom soutěž v její současné podobě mohli jen stěží pořádat, jsou k nahlédnutí na webu soutěže.
V Ostravě se každoročně koná také soutěž Radegast Líheň, která má stejně dlouhou historii jako Boomcup, kromě toho vznikla na začátku tohoto roku i nová soutěž studentských kapel pod patronací Arrcelor Mittal Ostrava. Má vůbec smysl pořádat tolik soutěží v jednom městě? A vnímáte se navzájem jako konkurence?
Myslím si, že každá šance zahrát si je pro začínající i zaběhnuté kapely výborná. Mají tak možnost podívat za trochu jiným publikem, do jiného města, případně navázat kontakty s regionálními kapelami a domluvit se na výměnném koncertu. Jako konkurence se s ostatními soutěžemi určitě nevnímáme. Každá ze soutěží má totiž něco specifického a je trochu jinak koncipovaná. A mimochodem – na příští rok se snažím dát dohromady projekt, který by vítězné kapely a organizátory jednotlivých soutěží konfrontoval. Mohly by si tak zahrát na společné akci na jednom pódiu.
To zní docela zajímavě. Můžeš být konkrétnější?
Celý tento projekt čeká zatím na jednání se zásadním partnerem. Jak jsem již uvedl v úvodu, vše záleží na financích. A jak praví klasik: My nesmíme ani naznačovat.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.