Alternativní festival ShakespeareOFF nabídl Hamleta v podání pouhých dvou herců
10.8.2014 00:00 Martin Jiroušek Divadlo Report
Průvod funebráků s rakví, ve které je ukrytý bar, kompletní Hamlet pro pouhé dva herce v podání hereckého dua Kontra nebo slavný Teatr Novogo Fronta a jeho pohádkový skeč pro děti a také série koncertů. Takové jsou první dny festivalu ShakespeareOFF. Tato „scéna pro současné umění“ zahájila v Multižánrovém centru Cooltour od pátku program, který je alternativou vůči konvenčním Letním shakespearovským slavnostem.
Z představení Hamlet slovenského Divadla Kontra.
Foto: Petr Kiška
Zatímco na Slezskoostravském hradě se setkává divácká smetánka, ShakespeareOFF je naopak dobrodružstvím formy. Jestliže prší, na hradě se nehraje, ale na ShakespeareOFF, uměleckém podhradí, to naopak nevadí. Naopak, každá změna je vítána, herci stejně jako diváci se musí poprat s novými a nečekanými okolnostmi. Jisté je jen jedno – o své představení nikdo nepřijde a příznivci alternativy budou naopak ještě více spokojeni.
Příkladným experimentem formy, který zatím ShakespeareOFF nabídnul, je sobotní inscenace Hamlet v podání dvou herců slovenského Divadla Kontra. Nad Ostravou se blýskalo a zbloudilé kapky deště s větrem vyslaly organizátorům signál k balení venkovní scény pod košatými stromy. Nic ale není ztraceno, herecká akce se přesouvá pod rozlehlou střechu Cooltouru. Divák může jen hádat, zda se náhradní prostor pro Hamleta najde v galerii, Coolně, velkém sálu nebo v předsálí.
Všechno je možné, takže nakonec se čtyři desítky bosých diváků směstnají na černém gymnastickém pásu, který tady v rámci workshopu zanechali tanečníci. Tak aby vznikl koridor a uprostřed mohla začít samotná hra.
Herci jsou skutečně jen dva – Peter Čižmár a Andrej Palko, starší a mladší herecký typ. Jsou nuceni se vypořádat se všemi postavami notoricky známé tragédie. Hraje se téměř bez kulis, jen s několika symbolickými předměty. Díky úspornému obsazení se Hamlet stává Ofélií, Polonius Hamletem, Claudius Gertrudou a tak dále. Proměny se dějí v rámci úsporné stylizace, mnohdy jen za pomoci změny hlasu, držení těla či předem ohlášeného příchodu herců, kteří střídavě vybíhají a vbíhají na scénu.
Rituál je přesně odměřen údery na gong, takže po delším sledování se začínají vyjevovat rafinované souvislosti a přesmyčky. Divák musí být při této metodě z principu zvědav, kdo bude kým a jakým způsobem se dva protagonisté vypořádají se všemi těmi slavnými scénami jako je představení herecké společnosti uprostřed hry, scénou s hrobníky a podobně. Nic nechybí a text v překladu Zory Jesenské je skutečně plnohodnotnou záležitostí.
Nejzajímavější jsou momenty, kdy herci zahrnují do hry samotné diváky, kteří tím, že sedí po obou stranách hrací plochy, vytvářejí symbolické dvořany a sál není vlastně vůbec tak prázdný, jak by se na první pohled v tomto koncertu dvou herců mohlo zdát. Diváci jsou ale také nečekaně vtahování do role různých postav – zejména potěší jejich přivítání jako členů přijíždějící herecké společnosti nebo v okamžiku, kdy je oslovuje v rámci svého šílenství Ofélie. V jednu chvílí dokonce Hamlet žádá jednu z mladých divaček, aby mohl složit hlavu do jejího lůna.
Diváci reagují různěn – odměřeně i vstřícně. Divadlo Kontra je výtečným testem, kde jsou hranice divadla a v čem spočívá jeho podstata. Herec nemusí mít honosné kostýmy, pompézní hudbu nebo výpravné kulisy. Jeho role vychází z prosté skutečnosti divácké interakce, kterou lze vyvolat asketickým gestem…
Festival ShakespeareOFF, který potrvá až do pátku, ukazuje cestu, která zatím v Ostravě chybí.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.