Poslední šance vidět Kokoschkovu Ostravu: Za dva týdny se vrací do Švýcarska
6.8.2014 00:00 Redakce Obraz & Slovo Pozvánka
Obraz Oskara Kokoschky s názvem Moravská Ostrava II, který je nyní opět vystaven v ostravském Domě umění, budou moci lidé obdivovat už jen do 20. srpna. Plátno, zapůjčené v roce 2010 do Galerie výtvarného umění v Ostravě ze soukromé sbírky, bude na konci srpna vráceno majiteli do Švýcarska. Obraz byl v Ostravě v poslední době vystaven dvakrát a vidělo ho asi 12 tisíc lidí.
Oskar Kokoschka: Moravská Ostrava II., 1937, plátno, olej
Repro: GVU Ostrava
Při prvním vystavení obrazu před několika lety vyhlásila Galerie výtvarného umění v Ostravě soutěž pro veřejnost, která mohla tipovat co nejpřesnější lokaci místa, odkud Kokoschka obraz maloval. Nakonec se díky ohlasům návštěvníků Domu umění podařilo poodhalit roušku tajemství, která okolnosti vzniku pozoruhodného díla skrývala. Zjistit se podařilo nejenom místo, kde malíř obraz vytvořil, ale i další zajímavé informace.
„Obraz byl malován z jižní hrany Landeku nad Odrou. Na konci naší zahrady při takzvané Fričově vile. Dítě v popředí je moje teta,“ napsal jako odpověď na soutěžní otázku Jan Počta. „Tato odpověď nás velmi překvapila. Byli jsme přesvědčeni o tom, že žena na obrázku je Olda Palkovská, manželka Oskara Kokoschky. Věděli jsme, že je obraz malován z Landeku, ale neznali jsme přesné místo. Bylo proto nutné ověřit tyto informace, a tak jsem se s panem inženýrem setkal osobně,“ říká ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě Jiří Jůza.
Spolu s Janem Počtou prošel zahradou Fričovy vily, bývalé závodní vily dolu Anselm, a dorazili až na místo, kde Kokoschka stál a maloval. „Ačkoliv došlo za poslední desítky let k razantní změně, na základě vyprávění pamětníků je stále cítit genia loci tohoto kulturou zasaženého místa,“ sdělil Jiří Jůza.
Podle slov inženýra Počty a dosud zjištěných dochovaných obrazů je přitom možné, že Oskar Kokoska namaloval celkem tři obrazy s tématem Ostravy. První obraz představuje pohled na Ostravu skrze dvojici stromů, druhý galerie vystavovala v Domě umění a na třetím by měla být dívenka se srnkou, kterou rodina tehdy chovala.
„Ze vzpomínek babičky a tety Jana Počty vychází najevo, že první obraz mohl být namalován na zakázku Severní dráhy Ferdinandovy a druhý přímo pro Ing. Ladislava Jerieho, ředitele Severní dráhy Ferdinandovy, v jehož sbírce se nacházel. O třetím obraze nemáme žádné informace, jeho existence nebyla potvrzena,“ uvedla mluvčí galerie Kateřina Naarová.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.