První den Colours: Bubenická smršť, šílení Shaka Ponk i trochu nudné retro
18.7.2014 08:19 Milan Bátor Hudba Report
Bubenický mumraj, hudební ostří i samet, vůně orientu, dřevní blues a na samotný závěr poctivé, i když trochu nudné retro s příchutí psychedelie a šedesátých let. I tak by se daly ve zkratce shrnout dojmy z hlavních hvězd prvního dne třináctého ročníku festivalu Colours of Ostrava, který se ve čtvrtek naplno rozběhl v Dolních Vítkovicích.
Program na hlavní festivalové scéně uzavírala kapela MGMT.
Foto: Aleš Honus
V úvodu festivalu vyzvala organizátorka Zlata Holušová návštěvníky, aby mysleli na těžce zraněného zpěváka Michala Hrůzu, který měl na Colours vystoupit, ale kvůli vážnému zranění leží v nemocnici. Poté byl promítnut jeden z jeho videoklipů.
Největší scénu už pak krátce před osmou rozvířili francouzští bubeníci Les Tambours Du Bronx, kteří své umění demonstrovali pravdu atraktivním způsobem – hráli na plechové sudy.
Francouzům nelze upřít nadšení a výborné rytmické kreace (soupeření bubenických dvojic, dvě skupiny proti sobě). Bohužel byla jejich hra podkreslena fádní a jednotvárnou hudbou. Celkové vyznění bylo nakonec rozpačité.
Francouzské bubeníky vystřídali jejich krajané – Fanfaraï, kteří hráli na druhé hlavní stage. Jejich vystoupení zabodovalo. Byli výrazní ve všech ohledech – výborná sóla všech dechařů, taneční rytmy plné změn, stopek a energických breaků. Občas posluchači nevěděli, jak mají tleskat do rytmu, protože jejich skladby nebyly zrovna rytmicky jednoduché, ale bavilo je to stejně.
Vrcholem prvního dne bylo vystoupení Shaka Ponk. Do třetice Francie a tentokrát se jednalo o přímý zásah s drtivým dopadem! Shaka Ponk dle předpokladu předvedli největší show večera. Stylově těžko zařaditelná kapela vpadla jako uragán na pódium a celou hodinu divoce kralovala.
Jejich show byla hudebně i vizuálně dokonalá. Dokázali dostat posluchače do varu. V jednom momentě si například celý našlapaný plac před pódiem na povel zpěváka Fraha sedl na zem a v jediném okamžiku jako jeden člověk vyskočil do vzduchu.
Americký stařík Seasick Steve byl z jiného těsta. Zálesácký zjev (někteří vtipkovali, že je to homeless) skrývá výborného muzikanta, který jen s bubeníkem dokázal utáhnout celý set. Steve hrál v jednoduchém pracovním mundůru na řadu nástrojů své vlastní výroby.
Jeho kytary působily pradávným dojmem. Poctivé dřevní blues kořenil výborným zpěvem, sólovými linkami s bottleneckem. Krásným okamžikem bylo, když americký bard pozval na pódium půvabnou mladou dámu a zazpíval jí něžnou píseň.
Závěr hlavních kapel patřil americkým mlaďochům MGMT. To už bylo po půlnoci a jejich lehce psychedelická pomalá hudba už působila místy trochu unaveně. Nic na tom nezměnilo škrobené chování zpěváka Goldwassera ani futuristická projekce na obrazovkách. Bylo to stereotypní a proti Shaka Ponk bez šťávy.
Na závěr se sice blýskli notorickým hitem Kids, ale pravdou je, že tahle „diskotéková“ píseň má ke zbytku hudby kapely poměrně daleko. Byla to škoda, i když viditelně spokojení fanoušci této kapely si asi budou myslet opak. Možná by čtvrteční závěr snesl jiné řazení hlavních hvězd.
Každopádně už úvodní den Colours of Ostrava přinesl velkolepé zážitky. Žádná z hlavních čtvrtečních hvězd vyloženě nezklamala a všechny přinesly účastníkům Colours to nejlepší. Můžeme se těšit na pokračování.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.