Druhé představení Dnů nové opery přineslo strhující obraz vesmíru bytí současného člověka
27.6.2014 06:58 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Světovou premiérou opery Martina Smolky Sezname, otevři se! vstoupil ve čtvrtek do druhého dne festival Dnů nové opery NODO Ostrava 2014 - jediný tuzemský festival zaměřený na současnou operu. Dílo vzniklo přímo na objednávku festivalu díky řediteli Národního divadlo moravskoslezského Jiřího Nekvasila, který se o novém opusu začal se skladatelem Martinem Smolkou bavit téměř před deseti lety, po premiéře Smolkovy opery Nagano v pražském Stavovském divadle.
Z ostravské inscenace "mluvené opery" Sezname, otevři se!
Foto: Martin Popelář
Po prvním festivalovém večeru, který přinesl velmi očekávanou německou novou operu Rei / Re:igen, v médiích ohlašovanou jako skandální zpracování sexu na jevišti, se druhý večer festivalu odehrál ve zcela jiném tónu. Rei/Rei:igen přitom zapůsobil na publikum velmi vkusným a duchaplným zpracováním intimního tématu ve vrcholně estetickém provedení. A nová opera Sezname, otevři se! přinesla o den později také velmi silný zážitek.
Martin Smolka naplnil partituru tóny a zvuky, ale i tichem a také slovy. Pocity, které celek probouzí, jsou někdy drásavé a hned zase hladivé. Spolu se scénografkou Ivanou Kanhäuserovou a libretistou Jiřím Adámkem vytvořili zvukový obraz vesmíru bytí člověka jedenadvacátého století.
Libreto i scéna a kostýmy spolu s hudbou vytvářejí trojjedinou kompozici, kde žádné dvě složky bez třetí nemohou být. Vnímat tuto novou operu lze jediným způsobem: poddat se cele všemu, co se line z jeviště, ať už jde o vjem sluchový či vizuální, které se vzájemně podmiňují. Nechá-li se divák-posluchač unášet tím, co mu interpereti nabízejí, pak se v jeho nitru probouzí doslova bouře pocitů, od úsměvných až veselých, probouzejících smích přes bolestné až po snivé okamžiky.
V opeře se téměř nezpívá, slovní part je mluvený. Jako mluvci jsou v programu uvedeni členové divadelní skupiny Boca Loca Lab, kterou založil a vede autor libreta a režisér opery Jiří Adámek. Čtveřice mluvců ve složení Vendula Holičková, Bára Mišíková, Pavol Smolárik a Daniel Šváb pracují s hlasem, jeho barvou, s intonacemi uvnitř jednotlivých slov a vět, a hudba řeči zní unisono i ve vícehlasech, umění jednání slovem je tu dovedeno téměř k dokonalosti.
Sbor pod vedením sbormistra Jurije Galatěnka je v podstatě dalším nástrojem orchestru, zní čistě a zapadá organicky do celku. Zvláštní uznání zasluhuje orchestr Ostravská banda, složený z hudebníků z celého světa. Při premiéře Smolkovy opery jej jako dirigent řídil Ondřej Vrabec a vedl jej k hudbě doslova scénické.
Za zmínku stojí i video Kryštova Peška a Ivany Kanhäuserové, promítané uvnitř jedné části opery. Obrazy vzájemně se pohybujících a prolínajících barev v pastelových odstínech patřičně doplňují pocity ze zvuku pronášených tónů a slov.
Smolkova nové dílo je zkoumáním možností tzv. nové opery. I když může tradičního milovníka operního žánru odrazovat (při premiéře také několik jedinců odešlo v průběhu představení), u vnímavého a otevřeného diváka zaslouženě probouzí nadšení. To ostatně dalo publikum najevo dlouhým potleskem a hlasitým voláním Bravo!
Repríza opery Sezname, otevři se! je na programu festivalu NODO v sobotu 28. června.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.