Janáčkův máj je v první třetině a má za sebou několik skvělých koncertů
29.5.2014 00:01 Milan Bátor Hudba Recenze
Jeden z největších a nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů klasické hudby je v plném proudu. Uplynulé koncerty splnily očekávání a byly dokladem vysoké úrovně tohoto hudebního svátku, jenž má ve svém jménu nejvýznamnějšího skladatele kraje. Některé koncerty, byly skutečně mimořádné. O těch stojí si napsat víc.
Vynikající úroveň měl koncert pěvkyně Pretty Yende.
Foto: Petr Grimm
Hned zahajovací koncert s vynikajícím španělským dirigentem Manuelem Hernándezem – Silvou nasadil vysokou laťku. Hernándezovo pojetí Janáčka a pak zejména jeho domácího Manuela de Fally, bylo ukázkou perfektního vedení orchestru a přesvědčivého provedení. Sympatický pořízek z Dánska, klavírista Christian Ihle Hadland, sice v Griegově klavírním koncertu exceloval velkou muzikalitou, barevným odstíněním a jemnými dynamickými nuancemi, ale hvězdou večera byl jednoznačně španělský dirigent. Navíc, akustický prostor Gongu klasice příliš nesvědčí.
Pozoruhodným koncertem, který proběhl v neděli odpoledne v Domě kultury města Ostravy, byl koncert nazvaný To nejlepší z české dechové symfonické hudby. Tento nepříliš atraktivní titul by mohl mást, že se bude jednat o nějakou spíše populární záležitost. Okolnosti na programu však nasvědčovaly, že je všemu jinak. Vystoupila Hudba Hradní stráže a Policie České republiky s šéfdirigentem Václavem Blahunkem. Tento znalec symfonické dechové hudby přivezl do Ostravy skvělý program sestavený z děl Zdeňka Lukáše, Václava Nelhybela, Josefa Matěje, Evžena Zámečníka a Karla Husy. Těleso se představilo ve špičkové formě a volbou velmi kvalitních skladeb se jim povedlo obecenstvo postupně dostat do euforie. Závěrečná vrcholná Husova Hudba pro Prahu a populární přídavek vyvolal již velké ovace a byl dokladem toho, že i náročný program, sestavený z výhradně z děl 20. století, může zaujmout, když je výborně interpretován.
Jedním z prozatímních vrcholů festivalu byl bezesporu pěvecký recitál jihoafrické hvězdy Pretty Yende. Půvabná sopranistka přijela do Divadla Antonína Dvořáka za doprovodu klavíristy a korepetitora Michela d´Ellia a její vystoupení potvrdilo skvělou pověst, která ji předchází. Sluší se vyzdvihnout zejména skvěle komponovaný program, který posluchače provedl písňovou literaturou od bel cantové Itálie, přes barevnou Francii po španělskou živočišnost a americkou populárnější a muzikálovou produkci. Výsledek byl opravdu impozantní. Osmadvacetiletá sopranistka podala bezchybný výkon, celý koncert působila pokorným a přirozeným dojmem. Na hony vzdálena hvězdným manýrám si našla srdce patrně každého návštěvníka koncertu.
Můžeme se jen těšit na další skvosty, které se na programu Janáčkova máje dosud nacházejí. Rád bych upozornil zejména na vystoupení vynikajícího chorvatského kytaristy Zorana Dukiče, který již tuto sobotu zahraje s Janáčkovým komorním orchestrem, v dalším týdnu pak to bude jedinečný koncert houslistky Hany Kotkové, která provede 2. houslový koncert amerického minimalisty Philla Glasse.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.