Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Boris Urbánek pracuje na opeře o Juditě, libreto k ní napíše Jaromír Nohavica  

Boris Urbánek pracuje na opeře o Juditě, libreto k ní napíše Jaromír Nohavica  

7.5.2014 13:02 Hudba

Na velmi ambiciózním projektu pracuje ostravský skladatel a jazzman Boris Urbánek. Začal psát první hudební motivy pro operu Judita, k níž ho inspiroval slavný obraz Gustava Klimta a starozákonní příběh o ženě, která se stala hrdinkou, když zachránila židovské město Betúlie před vojskem asyrského krále Nabuchodonozora. Na opeře má jako libretista spolupracovat Jaromír Nohavica. První instrumentální ochutnávka zazní na konci května během jednoho z koncertů připravovaného festivalu Janáčkův máj.

Zvětšit obrázek

Boris Urbánek během koncertu.
Foto Archiv Borise Urbánka

S nápadem, že by měl Boris Urbánek, jeden z nejuznávanějších ostravských hudebníků, napsat operu, přišel zhruba před deseti lety Jaromír Nohavica. Ten tehdy s Urbánkem spolupracoval na muzikálu na ledě Romeo a Julie a až donedávna tato myšlenka stále visela ve vzduchu. „Od té doby do mne Jarek furt hučí a ptá se: Borisi, kdy už do toho půjdem?“ prozradil Boris Urbánek na tiskové konferenci k festivalu Janáčkův máj.

Impulsem pro to, aby na opeře konečně začal pracovat, se mu stala nedávná nabídka ředitele festivalu Jaromíra Javůrka, který si u Urbánka objednal u příležitosti Roku české hudby skladbu přímo pro uvedení na Janáčkově máji. „Vzal jsem ten úkol velmi vážně a cítím obrovský závazek vůči tomuto zadání. Když jsem přemýšlel nad tím, jakou skladbu pro festival Janáčkův máj napíšu, rozhodl jsem se to, k čemu už dlouhou dobu směřuji, a to zhudebnit starozákonní příběh Judity,“ řekl Urbánek.

To, co návštěvníci koncertu Janáčkova máje uslyší 31. května v podání Janáčkova komorního orchestru, by se mohlo v budoucnu stát předehrou k opeře. „Dospěl jsem k tomu, že je ideální doba, abych se pustil do něčeho většího a napsal předehru k opeře. Možná se to v budoucnu nemusí stát přímo předehrou, ale jde o odrazový můstek. Je to moje představa, jak bych chtěl příběh Judity pojmout,“ řekl Boris Urbánek s tím, že celá opera by mohla vzniknout během dvou až pěti let.

S myšlenkou zhudebnit příběh Judity si Urbánek začal pohrávat od chvíle, kdy v ostravském Domě umění poprvé uviděl Klimtův obraz. Když se pak začal pídit po příběhu této ženy a přečetl si novelu Judita od chorvatského autora Mira Gavrana, téma ho velmi oslovilo. „Je to tak působivý příběh, že je překvapivé, že se ho zatím nikdo nechopil a neudělal třeba divadelní dramatizaci,“ dodal Urbánek.

Ředitel festivalu Janáčkův máj Jaromír Javůrek je rád, že první motivy nového hudebního díla zazní právě na jednom z festivalových koncertů. „Většinou to bývá tak, že skladatel napíše operu a až nakonec se píše předehra. Boris na to jde opačně, ale proč ne,“ usmál se Javůrek.

Skladbu Borise Urbánka, která se stane základem opery Judita, zahraje spolu s dalšími skladbami jiných autorů dvanáctičlenný Janáčkův komorní orchestr pod vedením Jakuba Černohorského v poslední květnový den od 18 hodin. Koncert v Domě kultury města Ostravy bude koncipován jako oslava padesátého výročí orchestru.

39. ročník Janáčkova máje se uskuteční ve dnech 22. května až 11. června v Ostravě i v několika dalších městech Moravskoslezského kraje. Letos nabídne dvě desítky koncertů převážně klasické hudby, v současné době jsou vyprodány asi dvě třetiny vstupenek.

 

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.