Karina Elver: Po baletu La Sylphide bych v Ostravě ráda uvedla pohádky Andersena
21.4.2014 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Dánská tanečnice, taneční pedagožka a choreografka Karina Elver připravuje s baletním souborem Národního divadla moravskoslezského nový balet La Sylphide, který bude mít premiéru ve čtvrtek 24. dubna. Umělkyně v minulosti tančila hlavní role v mnoha inscenacích Královského dánského baletu. Po třiadvaceti letech v tomto angažmá se stala choreografkou a taneční pedagožkou ve svobodném povolání. U příležitosti svého hostování v Ostravě poskytla rozhovor deníku Ostravan.cz.
Dánská choreografka Karina Elver připravuje v Ostravě balet La Sylphide.
Foto: Archiv
Tanečnice, choreografka, taneční pedagožka, herečka… Čím jste nejraději?
Povoláním číslo jedna je pro mne být choreografkou. Je to práce, která do sebe implementuje všechny ostatní profese. Všechny dohromady mi daly tu zkušenost, skrze kterou dnes mohu přesně sdělovat to, co chci. Jako choreografka mohu zároveň učit, pracovat s orchestrem i s inspicí.
Kde je v klasickém baletu La Sylphide prostor pro herectví?
V choreografii Augusta Bournonvilla to je v pantomimickém vyjádření toho, co tanečníci prožívají. Nejde ale o povrchní pantomimu, každý prvek tu musí vycházet z vnitřní motivace. Samozřejmě že tanečníci nejsou herci. Nemohu po nich tedy chtít herecké výkony v tom pravém smyslu slova.
Známá je ruská baletní škola, choreografie Maria Petipy či práce Sergeje Ďagileva. V čem se dánská škola od té ruské liší?
V ruské škole vidíme mnohem větší expresivitu. Všechno je monumentální, jsou tam velká gesta. Tak, jak to v Rusku bývá. Dánská baletní škola je mnohem striktnější, rychlejší, přesnější a více pracuje s detailem. V tanečním projevu je vidět snahu o velký kontrast, není v ní tak velká expresivita jako v ruské. Dánská klasická baletní škola se odvíjí od učení Augusta Bournonvilla, tanečníci se snaží přesně dodržovat jeho postupy. Je například dáno, co se má v průběhu cvičení dělat v pondělí, ve středu, v sobotu, je to vlastně takový dril, díky kterému tanečníci získávají své taneční mistrovství.
Ostravská La Sylphide bude mít přísně původní choreografii Augusta Bournonvilla nebo to bude vaše úprava původní verze?
V prvním jednání jsem přidala tance, ve druhém jednání také. Choreografie je ale přesně dána, a je velmi těžké do ní zasahovat. Když se tak rozhodnu, musím to udělat velmi šetrně. Každý můj zásah musí zapadat do celkového konceptu díla, jak jej známe. Ale dovolila jsem si některé dílčí úpravy.
Kdybyste mohla ještě někdy opět spolupracovat s ostravským baletem, jaký titul byste si vybrala?
Byly by to Andersenovy pohádky. Zatím to mám v hlavě, ještě to není na papíru. Mělo by to být baletní představení pro celou rodinu. Hans Christian Andersen patří k mým milovaným autorům a velice ráda bych tento balet uvedla právě v Ostravě.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.