V nové galerii na periferii Muglinova vystavuje uznávaný Michal Škoda
31.3.2014 00:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Chemická halda, romské sídliště, výčepy Mexiko a Sokolovna a kalná voda Ostravice. Právě v takovémto periferním prostoru v ostravském Muglinově vznikla na sklonku uplynulého týdne nová Galerie CNA. Premiéru obstaralo dílo významného uměleckého experimentátora a kurátora Michala Škody.
Michal Škoda (vlevo) a Radim Václavík v nové galerii CNA.
Foto: Ivan Mottýl
Tady by galerii nikdo nečekal, přesto na fasádě jednoho z domů v muglinovské ulici U Jeslí visí od konce týdne velký poutač: Michal Škoda – Prostředí času – Environment of Time. V končinách nedaleko hrušovské chemické haldy a poblíž dříve proslulých hornických výčepů Mexiko a Sokolovna je to skutečné zjevení.
Iniciátorem projektu je ostravské Centrum nové architektury, které také dalo nové galerii název: Galerie CNA. „Na galerii jsme přebudovali ordinaci všeobecného lékaře. Ještě dříve tu bývaly jesle, jak napovídá i název této ulice,“ vysvětluje architekt Radim Václavík, duše celého projektu. Václavík už dříve vdechl život jiné galerii a jeho bytostným zájmem je propojování architektury s ostatními uměleckým sférami, s výtvarným uměním i literaturou.
„Ostravská expozice volně navazuje na Škodovu loňskou výstavu, která proběhla v pražské Drdova Gallery,“ říká Václavík. Škoda záměrně ponechal i název pražské výstavy, neboť jde o volný a stále otevřený cyklus, na kterém začal pracovat počátkem roku 2011. Drdova Gallery se ovšem nachází jen kousek od stanice metra Jiřího z Poděbrad, zatímco nyní se umělec přesunul ke stanici trolejbusu Mexiko, přičemž pod nedalekou uhelnou haldou u bývalého Dolu Vítězný únor vyrostla v rozbitých garážích skutečná favela pro ostravské bezdomovce.
Těžko říct, zda si volné pokračování pražské výstavy přijde do Muglinova prohlédnout i někdo z hlavního města, Škoda si ale určitě zaslouží potlesk za odvážný krok, když si právě zapsal do seznamu svých samostatných výstav i tu na samé periférii Ostravy. A to už vystavoval v prestižních galeriích v Bruselu, Basileji, Düsseldorfu či v českém centru v Londýně.
Škoda je nejen uznávaným umělcem v evropském kontextu, ale snad ještě uznávanější výtvarným kurátorem. Z českobudějovického Domu umění učinil význačnou středoevropskou galerii, která hostí velká jména současného vizuálního umění. Výjimečně schopný kurátor vlastně v Českých Budějovicích dokázal zrealizovat to, o co se nyní snaží Galerie města Ostravy PLATO v čele s manažerem Markem Pokorným, přičemž Škoda byl i dosti hlasitým diskutérem v ostré polemice, která se kolem vzniku ostravské městské galerie svého času vedla.
První dojem ze Škodovy výstavy je zvláštní zmatek, oko těká z obrázku na obrázek. Stěny galerie jsou totiž polepeny zdánlivě chaoticky: Tu vidíme fotografie a často i rozmazané, tam něco jako automatické kresby, onde zase přesné geometrické obrazce, jinde koláž nebo jen dvě tlusté černé linky křižující se v rohu výkresu. Záhy ale divák přichází celému konceptu na chuť, zvláště ten seznámený s tvorbou současných předních vizuálních umělkyň Evy Koťátkové nebo Kateřiny Šedé. Také Škodův ostravský projekt, v němž hraje důležitý význam i slovo, totiž návštěvníka vtahuje do zvláštních her, kterým výtvarní teoretici začínají přezdívat „aktivity“.
„Hodně se nyní zabývám takzvanou autorskou knihou, která má různé podoby, od deníkových záznamů přes kresby až po fotky. Dlouho jsem ale nevěděl, jak to vše veřejně prezentovat, nakonec jsem se bez nějakého kalkulu rozhodl, že to bude takovýto volný cyklus, nesvázaný médiem skutečné knihy,“ provádí nás Michal Škoda po výstavě. Vystavené fotografie určitě nechtějí být uměleckými snímky, kresba nemusí ctít žádnou kreslířskou školu. „Tyhle ambice nemám, jsou to jen záznamy,“ vypráví Škoda deníku Ostravan.cz.
Co vystavený „obrázek“, to záznam nějaké chvíle, okamžiku, stavu mysli. „Je to o hledání, analýze prostoru, kde se ocitám. O tom, co mě zajímá, oslovuje, pozitivně i negativně,“ líčí autor. Zastavujeme se o jedné konkrétní dvojice kreseb. Na jedné je shluk bodů spojen úsečkami, na druhé jsou zaznamenány jen body, už bez úseček. Napřed zkusíme vlastní výklad: Neustálé přesuny z místa na místo, chaos při každodenní práci, nesmyslné pobíhání po městě a touha po ztišení, po spočinutí v jednotlivých bodech, prostě záznam uhoněného dne. „Nevím, zda je to přímo uhoněný den, ale je to určitě o chaosu a blázinci města,“ souhlasí Michal Škoda.
*
Výstava Michala Škody Prostředí času je otevřena až do 27. dubna v Galerii CNA v Ostravě-Muglinově (U jeslí 10), vždy od pondělí do pátku od 9 do 16 hodin.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.