Herec Vladimír Čapka maluje klauny. Zajímá mne jejich duše, říká
17.2.2014 00:00 Martin Jiroušek Divadlo Rozhovor
Všestranný herec Vladimír Čapka má za sebou bohatou škálu rolí v Šumperském divadle, v Divadle Petra Bezruče, v Národním divadle moravskoslezském, ale i na jiných scénách a také ve filmu. Málo se o něm ale ví, že jeho velkým koníčkem, či spíše koněm, je malování. O této zálibě herec mimo jiné vypráví v rozhovoru pro deník Ostravan.cz
Herec Vladimír Čapka v inscenaci Veřejné blaho aneb Deskový statek.
Foto: Národní divadlo moravskoslezské
Na kterou ze svých rolí vzpomínáte nejraději?
To je těžká otázka. Ale je to například šašek v Králi Learovi, Strindberg v Noci tribádek, ale také Gimpl ze hry Hlupák Gimpl a mnoho dalších. Určitě také Amadeus ještě u Bezručů, Misantrop… vždycky záleželo na atmosféře zkoušení. Jo, ještě rád vzpomínám na pana Schulze v Kabaretu, těch vzpomínek je opravdu mnoho.
Kdy jste začal malovat? Ještě předtím, než jste šel do učení na strojního zámečníka?
Dávno předtím, už jako malý kluk jsem s mámou a tátou kreslili kytičky, domečky, stromy, labutě, a to všechno jedním tahem. A taky klauny, to mi zůstalo dodnes. A co se týče toho vyučení, to bylo tak – šli kamarádi ze základky, tak jsem šel taky. Pak jsem ty tři roky musel přetrpět, ale něco jsem se tam naučil – držet kladivo, pilník, vrtačku. Toho všeho jsem mírou vrchovatou využil. Po vyučení jsem si šel doplnit vzdělání na UMPRUM v Uherském Hradišti, kde jsem v ateliéru profesora Klímy vystudoval obor design – průmyslové výtvarnictví. Tam jsem si přičichl k malování a výtvarnictví nejvíc. V mém kruhu, jak jsme říkali, byli malíř Boris Jirků, sochař Stefan Milkov, tedy kluci, kteří se dostali na vrchol a ve své branži se dokázali prosadit.
Vnímáte to tak, že jste malující herec, nebo hrající malíř?
Jsem herec, který si maluje. Jestli jsem měl někdy výstavu? Ano. V divadle v Českém Těšíně a v divadle Antonína Dvořáka. Ale to byly takové výjimečné akce, já raději svoje obrazy a obrázky věnuji k narozeninám. Kolegové Lichý, Kafková, Klimsza, Jirman, Fišar, Conová, Gasnárková a mnoho dalších mají něco ode mne doma.
Je pravda, že herci často malují?
Ano, je to strašně uklidňující. Ventiluje to stres, který herec prožívá dnes a furt. Je to terapie, klídeček, nebo naopak vzrůšo. Zrovna si říkám, že jsem na to dlouho nesáhl. Musím to napravit!
Zmínil jste, že malujete klauny. Chodíte na ně do cirkusu?
Ne. V cirkuse jsem byl pouze jednou. Mě spíš zajímá klaunova duše. Slza ve tváři. Klaun se smutnýma očima. Co ho trápí v duši. A to má s herectvím hodně společného. Dnes se klauni moc neobjevují
Jste z herecké rodiny. Herečkou je vaše manželka a dnes už i vaše dcera. Nelezli jste si někdy na nervy?
Jako v každé rodině by se něco našlo. Ale my s ženou jsme už třicet let, kdysi u Bezručů jsme byli pořád spolu, od rána do večera, v divadle, o prázdninách, všude. A dnes to není jinak.
Dcera je v angažmá v Horáckém divadle v Jihlavě…
Ano, vystudovala Janáčkovu konzervatoř u profesorky Gasnárkové a po čtvrtém ročníku přišla s tím, že chce do světa. Takže šla a my jí držíme všechny pěsti, aby narazila hlavně na dobré lidi a aby se jí dařilo v divadle i v životě. Přece divadlo je život… Momentálně budou mít premiéru Šumaře na střeše. Ve volném čase se věnuje akrobacii na šálách.
Dokáže vás něco naštvat?
To by bylo na román.
A co vám naopak dělá radost?
Nápodobně, ale hlavně moje holky, můj táta, kterému to v jeho věku pořád myslí, a máma, že jí to chodí.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.