Ostravští umělci získali pět nominací na divadelní Ceny Thálie
29.1.2014 15:35 Redakce Divadlo Aktualita
Nominace na divadelní Ceny Thálie za rok 2013 vyhlásila ve středu v Praze Herecká asociace. Ostrava získala pět nominací. Nominovaná je pěvkyně Jana Šrejma Kačírková za hlavní roli v opeře Anna Bolena, Maida Hundeling za roli Elsy v opeře Lohengrin, Martina Šnytová za hlavní roli v Offenbachově operetě Krásná Helena a Aleš Briscein za roli Parise ve stejné inscenaci. Mezi 24 umělci z ČR, nominovanými na toto divadelní ocenění, je také Tereza Vilišová z Diadla Petra Bezruče, která byla už o den dříve nominovaná za stejnou roli na Cenu Alfréda Radoka.
Tereza Vilišová v inscenaci Můj romantický příběh.
Foto: Tomáš Ruta
To, kteří z nominovaných za mimořádné herecké výkony se nakonec stanou i nositeli ceny, bude jasné až 29. března, kdy budou ceny uděleny během ceremoniálu v pražském Národním divadle. Deník Ostravan.cz přináší oficiální zdůvodnění nominací pro ostravské umělce tak, jak zaznělo ve výrocích odborných porot.
Tereza Vilišová za roli Amy v inscenaci Divadla Petra Bezruče Můj romantický příběh: Vilišová, která je i přes své mládí výraznou a stabilní hereckou oporou souboru ostravského Divadla Petra Bezruče, v Jacksonově hře Můj romantický příběh dosáhla na zatímní vrchol svého hereckého umění. Amy totiž musí být nazírána nejen skrze hereččino vidění této postavy, ale i skrze to, jak vidí její jednání její partner. A to vyžaduje hlubokou a složitou povahokresbu, jež musí vést k tomu, aby se obě tyto vize postavy skloubily do jednoho pravdivého portrétu. To se herečce podařilo s vynikajícím účinkem. Příběh mladé ženy, žijící osamělým životem a její cesty k novému a skutečnému životnímu naplnění, na níž musí klopýtat přes bludné kameny nedůvěry ke světu a lidem, včetně možná konečně nalezeného partnera, má tedy v podání Terezy Vilišové silný emocionální dopad do publika a nese v sobě velké lidské poselství.
Maida Hundeling za roli Elsy z Brabantu v opeře NDM Lohengrin: Již přes deset let se na našich operních scénách v poměrně širokém repertoáru objevuje Maida Hundeling. Ve svých kreacích vždy upoutá nejen svým jistým, v celém rozsahu vyrovnaným sopránem, ale také promyšleným a přesvědčivým herectvím. Nejinak tomu bylo i v případě ztvárnění Elsy ve Wagnerově Lohengrinovi. Role sama o sobě je velice náročná a režijní koncepce, založená na jakémsi dualismu postav Elsy a Ortrudy, vyžadovala stylizovaný a zkázněný herecký projev, do kterého pěvkyně dokázala vložit své osobité charisma.
Jana Šrejma Kačírková za roli Anny Boleny ve stejnojmenné opeře NDM: V kariéře Jany Šrejmy Kačírkové je role Anny Bolenyové dalším významným krokem. Její koloraturní soprán stříbřité lehkosti, hbitosti a pružnosti, který dokáže rozvinout do dramatické síly, získává na homogenitě, s níž obsáhne celý rozsah tohoto partu až po tříčárkovanou oktávu a probarvuje se i v hlubší, mezzosopránové tessituře. Je nadána muzikalitou, s níž dává frázím stavbu při propracování dynamiky. A přesně ví, o čem zpívá. Byla královnou inscenace nejen proto, že vytvořila roli skutečné, jakkoli v tu chvíli zavrhované anglické panovnice, která přes všechna ponížení končí svůj život odpuštěním.
Martina Šnytová za roli Heleny v inscenaci NDM Krásná Helena: Martina Šnytová je přes své mládí stálou oporou souboru operety a muzikálu NDM Ostrava. Je doma stejně tak v muzikálovém i operetním žánru, což potvrzuje suverénními pěveckými výkony na obou pólech interpretace. Výrazné hlasové dispozice se navíc snoubí s přirozeným hereckým projevem. Letošní nominaci získala za titulní roli Heleny v inscenaci Offenbachovy operety Krásná Helena s přihlédnutím k výkonu v roli Evelyn v muzikálu Fantom Londýna.
Aleš Briscein za roli Parise v inscenaci operety Krásná Helena v NDM: Aleš Briscein patří mezi unikátní osobnosti nejen v domácím, ale také mezinárodním měřítku. S nezvyklou interpretační lehkostí se dokáže pohybovat ve světě opery, operety i muzikálu. Vždy na nejvyšší možné umělecké úrovni. V Offenbachově operetě Krásná Helena předvedl skvělou hereckou kreaci, jež nepostrádá řadu drobných hereckých detailů i vysoké pěvecké umění v operetním žánru. Jeho role nepostrádá celkový osobnostní nadhled a vtip.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.