Ředitel NDM Nekvasil: Zrušit Ost-ra-var? Nic takového jsem nikdy nevypustil z úst
21.1.2014 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Jiří Nekvasil je od začátku roku 2010 ředitelem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Předtím působil jako umělecký šéf a režisér ve Státní opeře Praha a také jako šéf opery pražského Národního divadla. V rozhovoru pro deník Ostravan.cz se ředitel zamýšlí nad současným stavem největší kulturní instituce v Moravskoslezském kraji, v jejímž čele stojí.
Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil.
Foto: Archiv
S jakými cíli jste před čtyřmi lety přišel do funkce ředitele Národního divadla moravskoslezského?
Aby se tady dělalo dobré divadlo ve všech žánrech a aby divadlo bylo otevřenou institucí, která je základní součástí kulturního života města. Svým způsobem i integrující. Jinak mne takhle velké divadlo baví. A byl bych rád, kdyby se stalo jakýmsi intelektuálním centrem ve městě.
Když jste přicházel do Ostravy, byl na tom operní soubor NDM o něco hůře, než činohra. Dnes je to naopak. Vy sám jste vystudoval operní režii, jste operním specialistou. Mnozí to dávají do souvislostí. Dal byste takovým hlasům za pravdu?
Myslím, že ne. Národní divadlo moravskoslezské je silné právě v tom, že funguje jako celek. Ano, v opeře jako takové asi došlo k největšímu zlomu příchodem nového šéfa opery Roberta Jindry, kterého jsem do Ostravy přivedl. On sám jakousi cílenou dramaturgií a proměnou inscenačních týmů dosáhl nejvýraznější změny. Činohra pod uměleckým šéfem Peterem Gáborem jde spíše evoluční cestou. Nemyslím si vůbec, že by šla nějak dolů. Drží si svůj vysoký standard. Všechny čtyři soubory se těší vysokému zájmu diváků, čísla za rok 2013 to jednoznačně dokazují, je tu nárůst návštěvnosti o šest procent. Celkově se blížíme k osmdesátiprocentní návštěvnosti, máme 79 oproti 73 procentům v roce 2012. Minulý rok přišlo celkově o čtrnáct tisíc diváků více. Je to zajisté také věcí sezóny, ale i činohra si drží stabilizovanou vysokou úroveň a já jsem jen zvědav, s čím novým Peter Gábor přijde v příští sezóně.
Sám jste řekl, že vám jde o dobré divadlo ve všech žánrech…
Ano, a v této věci mne nejvíce těší současný stav souboru opereta-muzikál. Tento soubor prošel od roku 2010 největší personální proměnou, nastoupil nový tým s novou vizí a funguje to. Je to díky novým trendům v oblasti hudebně-zábavného divadla. I klasické operety dostávají novou divadelní energii. Veřejnost projevuje rostoucí zájem o muzikály a my tomuto zájmu půjdeme vstříc.
V průběhu nedávného činoherního festivalu Ost-ra-var se objevily zprávy o možném zrušení této přehlídky…
Ale já sám jsem nikdy nic takového nevypustil z úst. A myslím, že ani Peter Gábor, takže současné vedení divadla a činohry to prostě neřeklo. Samozřejmě se můžeme zamyslet nad nějakou inovací festivalu a určitě k tomu dojde. Ať už jde o počet inscenací, způsob výběru a podobně. Zrušit Ost-ra-var by ale muselo město. A já si vážím toho, že město naopak Ost-ra-var zařadilo mezi významné kulturní akce. Navíc už dvakrát se nám podařilo získat také dotaci ministerstva kultury. Díky Ost-ra-varu se ostravské divadlo dostalo do celostátního povědomí. A současný úspěch Ruské zavařeniny Komorní scény Aréna, která získala ocenění jako nejlepší inscenace roku 2013, ze kterého mám upřímnou a velkou radost, je také trochu zásluhou existence Ost-ra-varu.
Zejména herci si stěžovali na chování části publika, zvláště pak studentů divadelních oborů…
Ano, kritiku sklidily i některé ohlasy ze seminářů, ale to všechno prostě patří k věci. I ty extrémní názory. My sami jsme také kdysi byli extrémní a měli jsme extrémní názory, žili a projevovali jsme se v jakémsi vzdoru a známe to. A vlastně i tím je Ost-ra-var cenný. Je třeba se zamyslet, jak už jsem řekl, nad inovací. Tou první, změnou termínu z jarního na podzimní, už festival prošel.
Nejen divadelní ostravská veřejnost, ale vlastně celá kulturní scéna Ostravy je ráda, že vás tady máme. Co by se muselo stát, abyste začal uvažovat o odchodu jinam?
Já se opravdu v této chvíli neohlížím po jiném angažmá. Tady jsme nastartovali jistý proces, a ten zatím nic nehatí. Vedení města je otevřeno tomu, aby se divadlo mohlo dále rozvíjet. My víme, kam chceme směřovat, kam jít. Jsme na cestě a myslím, že na dobré cestě.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.