Hlučín dostal novou muzejní expozici, na místní Židy se ale zapomnělo
17.1.2014 00:29 Ivan Mottýl Atd. Recenze
Až do roku 1982 spojovala centrum Ostravy s Hlučínem tramvajová linka číslo jedna. Dějiny Hlučína a Hlučínska se ovšem diametrálně liší od těch ostravských, což dokazuje i nová stálá expozice v Muzeu Hlučínska, která byla otevřena před několika dny a rozhodně stojí za návštěvu.
Takzvaný Mateřský kříž, udělovaný za války matkám za vysoký počet dětí.
Foto: Muzeum Hlučínska
Než vstoupíme do Muzea Hlučínska, nechť laskavý čtenář dovolí několik odboček. Narodit se jako Hlučíňák čili Prajzák totiž není velké terno, v blízké Ostravě i Opavě považují obyvatele Hlučínska za hamižníky a o údajném lakomství Prajzáků se tradují stovky vtipů. Jeden takový mi před časem vyprávěl exstarosta Hlučína David Maňas: „Hlučínské rodině umře otec. Manželka zemřelého hodlá ušetřit a nebožtíka v rakvi oblékne jen do červených trenek a tílka. Když rakev spouštějí do hrobu, manželka usedavě pláče a volá: Óóó, tatínku, tatínku, kam nám odcházíš? Najednou se víko rakve odklopí, otec vstane a povídá: Teď akorát tak na Spartakiádu, ty krávo!“
Vyřčený vtip říká o Hlučínsku mnohé. Lidé jsou tam nesmírně šetřiví, protože dříve nežili zrovna v blahobytu a s každou změnou režimu či státních hranic přišli i o nějaké majetky. Humor mají rádi zemitý, nepotřebují nic vysoce intelektuálního, nedej bože nějaký komplikovaný postmoderní černý humor. Zesnulý hlučínský historik Udo Wanderburg zastával teorii, že největším problémem Hlučína a Hlučínska je právě absence početné vzdělané inteligence, neboť v kraji nikdy nestačila vyrůst silná skupina lidí, která by dala regionu nějakou zásadní ideu. Když totiž v roce 1742 Koruna česká ztratila Hlučínsko, stala se oblast zapadlou výspou v samém jihovýchodním cípu Pruska. Českou inteligenci (učitele, úředníky atd.) pomalu střídala ta pruská, ovšem ještě než nabyla na síle, přišla v roce 1920 československá armáda a němečtí vzdělanci práskli do bot. Češi se sice za první republiky snažili o kulturní povznesení kraje, za osmnáct let toho ale mnoho nestihli a už v říjnu 1938 museli hlučínští starousedlíci splynout s nacistickou kulturní ideologií a uvěřit Hitlerovi, že teď jejich osudy řídí Prozřetelnost.
Na tři tisíce obyvatel Hlučínska padlo v uniformách wehrmachtu a ti zbylí nemuseli do odsunu jen díky svému slovanskému původu před rokem 1740, na který si v roce 1945 slavně vzpomněli. Nová vlna inteligence už po válce nepřišla, jen tzv. pracující inteligence, a to v té nejobhroublejší podobě. Moc dostali neomalení komunističtí funkcionáři, kterým se přisluhovalo podobně jako za války nacistům. A kdo nechtěl jen rubat ostravské uhlí nebo pracovat na státním statku, z Hlučínska radši rychle zmizel.
Po revoluci v roce 1989 dostalo Hlučínsko novou šanci, jenže k nějakému mimořádnému kulturnímu rozmachu opět nedošlo. Starosta Hlučína nechal zbořit famózní Rothschildův statek s konírnami a vrcholem kultury se postupně staly pouťové Hlučínské slavnosti, jimž velí klaun Hopsalín, civilním povoláním ředitel hlučínského Kulturního centra. Na hlučínském zámku sice vzniklo muzeum, jenže bez expozice o dějinách města či celého Hlučínska.
To se ale minulou sobotu konečně změnilo a Muzeum Hlučínska díkybohu dostalo stálou expozici o pohnutých dějinách města i regionu. Nutno přiznat, že jde o záslužný kulturní počin. Až na výjimky, o kterých ještě bude řeč, se konečně smazala všechna bílá místa v dějinách oblasti.
Expozice rozdělená do šesti celků a doplněná o řadu audiovizuálních svědectví mimo jiné citlivě popisuje povinnost Hlučíňáků bojovat za druhé světové války za německý wehrmacht, a to v mnoha případech i v řadách SS (autor tohoto textu také pochází z Hlučínska a ve wehrmachtu bojovali oba jeho dědečkové). Velmi otevřeně nová expozice vypráví také o bezmezné katolické víře, kterou se nepodařilo rozvrátit ani komunistům a nejeden držitel legitimace KSČ tu i za Gottwalda nebo Husáka nadále chodíval do kostela.
Snad nejsilnější jsou ale konkrétní mikropříběhy, kterými je nové muzeum prošpikováno. I drobné detaily totiž mohou držet celou ideu expozice, což je koncept, který autorům výstavy vyšel na jedničku.
Tak třeba porcelánový šálek vystavený za sklem. V roce 1907 ho jistý Josef Czerny z Píště přivezl mamince ze své služby v německé armádě, kterou absolvoval v letech 1905 až 1907 u 138. pěšího regimentu ve Štrasburku. Dojímavá je i pohlednice poslaná v roce 1947 ze sovětského zajetí do Ludgeřovic. Ovšem neumírá se jen na frontě a také vystavené snímky z civilních pohřbů působí v době, která preferuje krematoria, až lidsky očistně. Z takzvaných Mateřských křížů ozdobených hákovými kříži, které nacistický režim uděloval za porod čtyř, šesti či osmi dětí (bronzový, stříbrný a zlatý) ale zase poněkud zamrazí.
Nová expozice si dala za úkol ukázat Hlučínu a Hlučínsku kořeny a identitu rodného kraje. Nikoliv ale nějakou odbornou výstavou vyrobenou na klíč v Praze, nýbrž poctivou sběrnou prací, takže celek připomíná spíše sběrný filmový dokument s fundovaným komentářem, než jen klasickou historickou expozici. Zřejmě je to záměr, v muzeu mi ale přesto chybí jakési uzavření pomyslného kruhu. Příběhy Hlučíňáků, kteří po roce 1989 díky německým zákonům získali německé občanství i pasy a dnes třeba žijí ve Spojených státech. Nikdy v dějinách totiž Hlučínsko nemělo tolik občanských svobod a nikdy také nežilo v takovém blahobytu jako dnes.
O dalším zapomenutí si ale chci myslet, že je dílem náhody. Možná jsem něco přehlédl, v celé expozici jsem ale neviděl zmínku o početné hlučínské židovské komunitě, která v polovině 19. století tvořila deset procent obyvatel města. Před pár lety byly dokonce na louce u hlučínské vodárny nalezeny židovské náhrobky ze hřbitova zničeného nacisty.
Antisemitská nota je v Hlučíně stále živá, ale že by na ni hráli i autoři nové výstavy o dějinách Hlučína a Hlučínska, se mi opravdu nechce věřit.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.