Herec Pavel Kříž vyměnil v Ostravě roli básníka za bezdomovce
12.12.2013 00:06 Martin Jiroušek Obraz & Slovo Report
Pavel Kříž, idol dívčích srdcí z tetralogie „Básníků“, se ve středu v podvečer v Galerii města Ostravy představil jako umouněný vztekající se bezdomovec. Posloužil k tomu unikátní audiovizuální projekt Davida Michaleka, který v Multifunkční aule Gong vystavuje na téma: Slow dancing & Figure studies. Pavel Kříž přijal pozvání ředitele galerie Marka Pokorného a společně provedli aktuální expozicí několik desítek zájemců. „
Pavel Kříž v Galerii města Ostravy.
Foto: Martin Jiroušek
S fotografem a filmařem Davidem Michalekem se Pavel Kříž seznámil ve Spojených státech, kde žije už od 80. let, a jejich přátelství vyústilo ve spolupráci na významném Michalekově souboru filmových studií Portraits in Dramatic Time (Portréty v dramatické době) z roku 2011. Výstava bude k vidění jen krátce, zhruba asi tři týdny.
Pavel Kříž je spojnicí, protože je jedním z protagonistou Michalekových portrétů. Na výstavě tato práce ale není k vidění, mohli ji spatřit pouze návštěvnici středečního setkání. „Nikoliv setkání s oblíbeným hercem, ale setkání s člověkem, který má osobní zkušenost s unikátním umělcem,“ uvedl Marek Pokorný Pavla Kříže v Ostravě a pokračoval: „Není to seriál, není to komedie, je to umělecké dílo, které využívá tvář herce, ale k úplně jiným účelům“.
„Před kamerou je to úplně jiné, i když se natáčelo ve studiu v New Yorku, dva tři dny, tak technika je úplně jiná, mnohem těžší, nazkoušeli jsme situace a scény, které byly přesně vypočtené, téměř každou vteřinu se měnily emoce. Takhle nám to nahlas odpočítávali. Tuto zkušenost jen tak nezískáte, byli tam angličtí, američtí herci, japonská herečka, úžasný kolektiv,“ popisoval detailně Pavel Kříž.
Vzápětí dodal, že velkým zážitkem byla samotná premiéra vizuálního díla, která se odehrála na obřím plátně, jež zakrývalo obří budovu. „Celá budova byla plátno, daleko větší, než je to tady v Gongu. Emoce byly mnohonásobně zvětšené, v obrovském detailu,“ uvedl Pavel Kříž.
Diváci zvědavě přihlíželi k několika záběrům na menší televizní obrazovce, které zachycovaly reakce herců ve velmi zpomaleném pohybu. Kříž byl k vidění jako představitel bezdomovce, který se svým zanedbaným zevnějškem reaguje na situaci, kdy mu někdo pohodí či odhodí peníze. Drama emocí bylo předvedeno s minimalistickým pohybem, podobně, jak je vidět i na současné vystavované expozici Davida Michaleka.
Marek Pokorný na dotazy z publika připomenul tradici uměleckého vyjádření pracujícího s tancem a zpomaleným pohybem od Edvadra Muybridge až po Mayu Deren, která je ale u nás téměř neznámá. Přestože se publikum v Ostravě mohlo již dříve seznámit s její tvorbou na přednáškách v Domě umění.
Nezbývá než doufat, že setkání s pohyblivým obrazem v rámci audiovizuálního experimentu v Galerii Města Ostravy nebylo jen ojedinělou příležitostí. Nabízí se celá řada světoznámých umělců, jejichž dílo ještě Ostrava plnohodnotně nezaznamenala. Například instalace Gustava Deutsche, experimentálního filmaře a archiváře Petera Kubelky, jeho kolegů Martina Arnoda, Kurta Krena, Valie Export a řady dalších, o kterých se dobře ví například v Praze. Snad se situace zlepší a velmi netradiční setkání s tak populárním hercem jako je idol dívčích srdcí Pavel Kříž bude mít další inspirativní pokračování.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.