Kdysi Dům umění vystavoval Gottwalda, teď představí proslulého malíře Geda Quinna
6.12.2013 00:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Aktualita
Ostravský Dům umění, jehož velkorysá rekonstrukce byla v tomto týdnu ukončena, už socialistický realismus nevystavuje čtyřiadvacet let a v jeho výstavních síních se objevují stále zvučnější jména světových umělců. Příští rok se v galerii představí britský malíř Ged Quinn, a to je po stavební pauze opravdu skvělý restart.
Ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě Jiří Jůza v depozitáři.
Foto: Aleš Honus
Občas je dobré si připomenout, co se v ocelovém srdci republiky dělo třeba před čtvrtstoletím. Ostravský Dům umění uspořádal v roce 1988 výstavu s výmluvným názvem Výtvarní umělci socialistické společnosti. Představena byla výhradně díla umělců národních a zasloužilých, kteří svůj svobodný umělecký názor vyměnili za dobré bydlo ve službách komunistické ideologie. Třeba sochař Rudolf Doležal, autor monumentálního Stalinova pomníku v Olomouci, přivezl do Domu umění svoji plastiku Klementa Gottwalda, zatímco zasloužilý umělec Vladislav Gajda sochu Revolucionáře. Potud historická vsuvka, neboť národ, který nezná svou minulost, je nucen ji opakovat. A národ ostravský zapomíná rád, někdy až do bezvědomí.
Připomenutí historie je zcela namístě. V Domě umění totiž bude v příštím roce k vidění výstava světově proslulého britského malíře Geda Quinna, jenž ve svých obrazech pracuje s historií permanentně. Quinn nesnáší diktátory, ve svých obrazech se jim často vysmívá a například Stalinovu šéfovi tajné policie Berijovi přidal na obraze monokl a jeho uniformu rozpáral tak, aby odhalila ženské poprsí. Quinn už loni v České republice vystavoval a jeho podivuhodné krajiny viděli návštěvníci expozice současné britské malby Beyond Reality v pražském Rudolfinu.
„Každý rok se budu snažit ukázat nějaké velké evropské jméno,“ řekl ve středu ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě (Domu umění) Jiří Jůza. Ten den byla totiž galerie znova otevřena po několikaměsíční přestávce. Kraj vložil do galerie 20 milionů korun, aby spodní vody už dále neohrožovaly depozitáře a Dům umění konečně dostal fungující klimatizaci. „Zásadní výstavy jsme doposud mohli nabízet pouze v zimních měsících, kdy mohla galerie garantovat splnění přísných parametrů pro vystavení zapůjčených děl. Nová klimatizace už celoroční optimální tepelné podmínky zabezpečí a velké projekty tak mohou být prezentovány i v hlavní výstavní sezóně,,“ zhodnotil význam rekontrukce Jiří Jůza. „Připravujeme také vznik vlastní konzervátorské dílny, která dosud naší galerii scházela,“ řekl a posteskl si, že galerie muzejního typu, jakou je ta ostravská, měla konzervátory zaměstnávat již dávno.
Dům umění nyní navazuje úzkou spolupráci s nedávno otevřeným stánkem současného umění, Galerií města Ostravy v Dolní oblasti Vítkovic. Obě instituce přitom zastávají podobnou koncepci a chtějí do Ostravy přivážet už ověřenou současnou tvorbu. Ve stejném čase, kdy Quinn zaplní plátny Dům umění, měl by proto jiný proslulý umělec vystavovat i v Galerii města Ostravy.
„Na Zrzavého, Čapka nebo Kubištu cizince do Ostravy nepřilákáme,“ přemítá ředitel Jůza, načež se rozhovoří o smělém plánu. Půl hodiny jízdy po dálnici z Ostravy totiž leží Katovice s více než pětimilionovou aglomerací. „A Ged Quinn by mohl do Ostravy přilákat mnoho Poláků, kteří milují současnou světovou malbu,“ věří ředitel.
Jiří Jůza je podepsán pod řadou úspěšných výstavních projektů. Například loňskou výstavu Černé slunce, která představila české umění z let 1927 až 1945, navštívilo 24 tisíc lidí. Podobné průřezové projekty nachystal Jůza i na příští rok, přičemž start první opravdu pozoruhodné výstavy proběhne už 19. prosince, kdy bude zpřístupněna expozice s názvem Začátek století. „Ta výstava představí to nejlepší z vizuální tvorby první dekády jednadvacátého století. Návštěvníci uvidí například díla Josefa Bolfa, Krištofa Kintery, Kateřiny Šedé, Zbyňka Baladrána, Jakuba Hoška a dalších,“ jmenuje Jůza, jenž je rád, že expozice pietně představí i tvorbu Jána Mančušky a Víta Soukupa. „Bohužel oba umělci už nejsou mezi námi,“ dodává Jůza.
Kurátorkou Začátku století je kunsthistorička Pavlína Morganová z Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze, přičemž projekt už byl v roce 2012 uveden v Západočeské galerii v Plzni, kde dostal i vyčerpávající katalog. Ostravské repríza představí i dílo právě zvoleného nového rektora AVU Tomáše Vaňka. „Změnu na AVU vítám. Není to vůbec špatné, když teď s Vaňkem dostane akademie výrazný progres,“ podotýká Jůza. Progresivní rok ale podle všeho čeká i ostravský Dům umění.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.