Geniální hudba Richarda Wagnera zářila ve vítkovickém Gongu všemi barvami
16.11.2013 00:38 Milan Bátor Hudba Recenze
Svou vysokou kulturní vyspělost a úroveň potvrdila Ostrava v pátek večer dalším mimořádným koncertem, kterým vyvrcholil projekt Wagner Ostrava 2013. Koncert ve vítkovickém Gongu věnovaný 200. výročí narození skladatele Richarda Wagnera nabídl průřez operní tvorbou tohoto německého hudebního génia.
Sopranistka Maida Hundeling během pátečního koncertu Wagner Gala v ostravském Gongu.
Foto: Ivan Korč
Večer byl zahájen předehrou k opeře Tannhäuser, jež byla dokončena v roce 1845 a zpracovává příběh o rytíři – pěvci Tannhäuserovi, který žil ve 13. století. Janáčkova filharmonie pod taktovkou vynikajícího dirigenta Roberta Jindry rozezněla slavný zpěv poutníků v rychlejším tempu, než bývá zvykem. Orchestr přesvědčivě gradoval slavnostní téma a odpovídající dramatickou stavbu. Spíše než puntičkářskými detaily úvodu byla předehra zajímavá kontrasty mezi většími hudebními plochami, které se povedlo přesvědčivě vyjádřit.
Úvod a scénu Alžběty z 2. dějství téže opery očekávalo obecenstvo velmi napjatě. Všichni samozřejmě dobře věděli, že nemocnou Evu Urbanovou zastoupí Maida Hundeling. Sopranistka, jež není na evropských hudebních pódiích žádným nováčkem, předvedla bravurní výkon a ohromila dokonalou technikou a krásnou barvou hlasu. Vynikajícím způsobem byly do programu zakomponovány sborové scény v podání brněnského filharmonického sboru. Ty přinesly nutné oživení, neboť, ruku na srdce, z Wagnera se těžko dá něco vybírat. Každá jeho opera je výsostně kompaktní dílo, jehož fragmentace znamená ztrátu dramatické plynulosti, myšlenkové kontinuity a očekávané katarze.
Opera Bludný Holanďan je považována za Wagnerovo první dílo, v němž dospěl k vlastní, nezaměnitelné osobitosti. Předehra k této opeře se dává často jako samostatný koncertní kus a v podání Janáčkovy filharmonie vyzněla velmi dobře. Pak přišel na pódium muž mnohých uměleckých profesí – barytonista, režisér i herec v jedné osobě Tomasz Konieczny. Pěvec přednesl árii Holanďana s hereckým espritem a procítěností. Wagnerova hudba mu sedla na míru. První půli programu zakončila skvostná scéna Holanďana a Senty z druhého dějství.
Po přestávce se ozvaly tóny zřejmě nejslavnější Wagnerovy operní předehry, Tristana a Isoldy. Skladba je v učebnicích dějin hudby často využívána k ilustraci rozkladu tonální harmonie a neztratila dodnes nic ze svého fascinujícího kouzla. Náročná výstavba lyrické, neustále vpřed směřující melodie byla ve znamení preciznosti a přesné uvážlivosti tempového a dynamického odstínění. Dirigentu Robertu Jindrovi Wagner asi přirostl k srdci, a je to dobře. Potvrdila to i poslední hudební čísla večera: finále z Parsifala a Předehra a závěrečný monolog z opery Mistři pěvci norimberští.
Koncert měl vysokou úroveň, a to jak v sólových, tak v orchestrálních partech. Rád bych vyzdvihl zejména excelentní žestě a přesnou rytmickou sekci. Celek díky Robertu Jindrovi působil celistvě a promyšleně. Nešlo si nevšimnout, že Wagnerova nadčasová hudba do Gongu skvěle zapadá a cítí se v něm jako doma. Doufejme, že v dalších letech uslyšíme v tomto prostoru také provedení celých Wagnerových oper.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.