Nositelka Thálie Lucie Skálová práskla dveřmi za Ostravou a říká: Cítím se tu nechtěná
1.7.2015 01:50 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Zásadními změnami prochází s příchodem nové sezóny baletní soubor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Divadlo opouští držitelka Thálie Lucie Skálová, a to kvůli vyhroceným sporům s uměleckou šéfkou baletu Lenkou Dřímalovou. Spolu se Skálovou, která nastoupí do Moravského divadla v Olomouci, opouští NDM ještě dalších osm tanečníků. Důvody nespokojenosti vysvětluje baletka v rozhovoru pro deník Ostravan.cz, na jehož konci přinášíme i vyjádření dalších odcházejících umělců Filipa Staňka a Markéty Pospíšilové.
Držitelka Thálie Lucie Skálová odchází z Ostravy, kde nevidí místo pro svůj další rozvoj.
Foto: Tamara Černá
Z jakého důvodu odcházíte do jiného angažmá?
Odcházím proto, že se tu cítím nechtěná a absolutně bez podpory uměleckého vedení. Umělecká šéfka baletního souboru, paní Ing. Dřímalová, mě téměř dostala tam, kam chtěla, ale naštěstí se jí to nepovedlo. Byla jsem za ty dvě poslední sezony psychicky vyčerpaná a velice frustrovaná. Nazvat někoho ve věku 28 let, že je vyhořelou baletkou a že kdyby dělala nějakou sólovou variaci, tak se zabije, tak to bylo moc i na mě. Za celé poslední dva roky jsem nedostala žádnou příležitost, abych jí dokázala, že se mýlí a že na to mám. Prostě si mě zřejmě zaškatulkovala dříve, než mě poznala. Myslím si, že by pak měla vysvětlit komisi Thálie, proč jediná držitelka v baletu NDM od doby, co Ing. Dřímalová nastoupila, nic nedělala. Věřím, že by je to mohlo zajímat.
Paní Ing. Dřímalová také občas s lidmi manipuluje. A zejména ti noví, mladí, se bojí ozvat. To, co se dělo v Brně, se teď opakuje v Ostravě. Za jejího působení v Brně odešlo první sezónu více než 15 tanečníků, aby dokázali, že nesouhlasí s vedením baletu. Dokonce poslali i nějakou stížnost na magistrát, ale následně byla paní Ing. Dřímalová jmenována ředitelem NDM Jiřím Nekvasilem na post uměleckého šéfa ostravského baletu. Tento krok nikdo nepochopil, ale mohu za sebe směle říci, že její nekompetentní „vedení“ ničí další baletní soubor.
Co se změnilo v baletním souboru NDM po nástupu Lenky Dřímalové?
Změnilo se toho dost. A to paní Ing. Dřímalová, ještě než nastoupila, tvrdila, že žádné velké změny neplánuje. Hned v prvním roce její působnosti na postu uměleckého šéfa baletu začala tlačit na změnu pracovní doby s tvrzením, že pracujeme málo. To jí většina zamítla a na základě toho si brala na pohovor do kanceláře zvlášť české a zvlášť zahraniční tanečníky, což jsme nepovažovali za férové jednání. Pokud jsme jednou baletní soubor a má se něco měnit, tak musíme být bráni jako jeden celek bez rozdílu národnosti. I přesto, že to nebylo schváleno, tak někteří tanečníci pracovali nad rámec své pracovní doby. Většinou jsou to noví zahraniční tanečníci, kteří se bojí říct, že jsou unavení, a u paní Ing. Dřímalové, když někdo nechce zkoušet nad rámec své pracovní doby, tak to dle jejího vyjádření znamená, že nechce pracovat. Tudíž některé tanečníky raději neobsazuje s argumentem, že vlastně ani neví, jestli by vůbec na ty zkoušky dotyčný chodil.
Jak tedy vypadala pracovní doba před nástupem Lenky Dřímalové a k jakým změnám došlo po jejím nástupu do funkce?
Než přišla, jsme měli pět pracovních hodin denně s tím, že jsme někdy všechno stihli někdy i za tři hodiny a zbytečně jsme nepracovali.
A když bylo večerní představení?
Tak jsme pracovali čtyři hodiny a pak večer měli představení.
Lenka Dřímalová tedy chtěla změnit pracovní dobu jak?
Chtěla, abychom pracovali denně šest hodin. S tím většina souboru nesouhlasila. Ona tvrdí, že v ostatních baletních souborech v republice se pracuje déle než tady v Ostravě. To je možná pravda, ale jinde mají jiné podmínky než my. A to nejde ani tak o platy, jako o baletní sály. A o nebezpečí úrazu. Přece nikdo nemůže tlačit lidi do práce, když vidí, že už nemůžou. Jedna tanečnice dokonce v práci zkolabovala.
Chcete říci, že stoupl počet pracovních úrazů v ostravském baletu?
Ano. Zvýšil se počet pracovních úrazů.
A další změny?
Další věcí je ovlivňování a cílená manipulace jednotlivých tanečníků. Mě od začátku svého „kralování“ tvrdila, že na to nemám a že nejsem fyzicky schopná dělat věci, které bych mohla dělat. Čemuž jsem samozřejmě po dvou demotivujících sezónách začala věřit a s baletem jsem chtěla skončit. A to jsem ještě za působení pana Vejsady získala cenu Thálie. Dále pak zhruba rok a půl nedodržovala pracovní řád tím způsobem, že psala denní fermany, které se kolikrát objevovaly až po pracovní době, tudíž jsme neměli šanci si to včas a řádně přečíst a až druhý den jsme zjistili, že máme například večerní zkoušku. Člověk si tak nemohl nic naplánovat. Až po našem upozornění, že v pracovním řádu jsou jen měsíční a týdenní fermany, začaly fungovat fermany víceméně tak, jak by měly, ovšem s tím, že se často doplňovaly denní informace. Před nástupem Ing. Dřímalové jsme měli převážně klasický repertoár, do toho jsme dělali opery a operety a celkově jsme více hráli. Vše se stíhalo, dokonce jsme nemuseli zkoušet zbytečně jen proto, abychom vyplnili pracovní dobu. A myslím si že můžu říct, že balet měl nějakou úroveň. Teď máme klasického repertoáru pramálo, spíše moderny, v operetách a operách jsme minimálně, méně hrajeme, ale za to více bezmyšlenkovitě zkoušíme.
Když jsem se podíval na webové stránky baletu, repertoár je celkem vyrovnaný: čtyři klasické tituly a čtyři taneční moderny….
Ano, tak je to uvedeno, ale nikdo už nevidí srovnání v počtu repríz. Méně se reprízují klasické tituly a více je moderního tance.
Dále bych ráda upozornila na to, že každý v baletu má určitou smlouvu – někdo má sólovou, demi sólovou nebo sborovou, ale ty se také nedodržují. Argumentuje se, že si vás choreograf nevybral, tudíž budete ve sboru i přesto, že máte sólovou smlouvu. Umělecký šéf je přece od toho, aby se o vás postaral a s hostujícím choreografem rozdělil vaši pracovní náplň tak, jak má danou smlouvu. V souboru máme jednu sólistku, která za sezónu 2014/15 nedělala ani jednu z hlavních rolí, dělali ji sboristé. Samozřejmě proti tomu nic nemám, jen si nemyslím, že to bylo vůči ní fér.
Ale o tom, zda bude baletní scéna v operní inscenaci nebo v operetě, snad rozhoduje realizační tým dané inscenace a šéf baletu do toho nemá co mluvit, nebo ne?
Hned, jak Ing. Dřímalová nastoupila, řekla, že nestíháme nazkoušení jednotlivých baletů a že se musí omezit účinkování v operetě a opeře, aby bylo dost času na přípravu baletního repertoáru jako takového.
Domníváte se tedy, že Lenka Dřímalová z postu šéfky baletního souboru ovlivňuje inscenátory operních a operetních inscenací, aby nezařazovali do svých inscenací baletní scény?
Ano, s tím, že na to nemáme čas.
Na konec – ve svých odpovědích používáte akademický titul Ing. před jménem Lenky Dřímalové. Proč?
Ano, záměrně. Je dobré upozornit na to, v jakém odvětví bylo dosaženo její nejvyšší vzdělání.
Co říkají další odcházející umělci
Deník Ostravan.cz požádal o vyjádření i některé další odcházející členy baletu. Reakce Markéty Pospíšilové a Filipa Staňka následují níže:
Markéta Pospíšilová: Už dlouhodobě jsem v ostravském souboru nespokojená a cítím, že potřebuji změnu. Nevyhovuje mi způsob práce, častá neprofesionalita ze strany vedení, atmosféra, repertoár, organizační chod baletního souboru a další zásadní věci. Navíc jsem nedostávala příležitosti, na kterých bych mohla umělecky růst a vyvíjet se. Od své premiéry Labutího jezera, kde jsem ztvárnila titulní dvojroli Odetty a Odilie po boku hostující Michala Štípy (prvního sólisty Národního divadla v Praze) de facto „stojím“. A to jsou téměř tři roky, i když by to mělo být naopak. Za tuto roli jsem obdržela i širší nominaci na Thálii, ale už loňskou sezonu mi bylo řečeno, že na hosta najednou nejsou peníze. Vždy bylo mým snem dostat se do zahraničního angažmá a nasbírat zkušenosti venku. Vzhledem k mé situaci a faktu, jak je taneční kariéra krátká, jsem nechtěla promarnit roky, a tak jsem na sobě tvrdě pracovala ve svém volném čase, což se vyplatilo a dostala jsem se do prestižního souboru Les Ballets de Monte Carlo. Samozřejmě jsem si ale v ostravském souboru zatančila několik krásných rolí, za které jsem vděčná, a zažila jsem spoustu pěkných momentů na jevišti i na baletním sále s fajn kolegy, na které budu ráda vzpomínat.
Filip Staněk: Po nástupu Lenky Dřímalové do čela ostravského baletu se toho změnilo hodně. Něco k lepšímu, něco k horšímu. Pozitivní změnou jsou například časté návštěvy kvalitních tanečních pedagogů. Z negativních například zvýšení pracovního vytížení na maximum, přičemž však na úkor kvality práce, regenerace tanečníků (extrémní počet zranění) a chuti do zkoušení. Osobně jsem nebyl spokojen ani za předchozího vedení pana Vejsady, kdy byly problémy zase jiného rázu. Jsem si vědom, že vždy bude někdo nespokojen a pozice šéfa není populární, ale v baletním souboru NDM je dlouhodobý problém, a to nekompetentní vedení, případně celý tým. Paní Dřímalová je skvělá a schopná manažerka, dostatečně nekompromisní a inteligentní, postrádá však uměleckou duši a chodu profesionálního tanečního tělesa a tanečníkům samotným nemůže rozumět, jelikož sama nikdy profesionální tanečnicí nebyla. Kdyby kolem sebe měla schopný tým či uměleckého poradce, možná by vše fungovalo. Obojí však v Ostravě chybí.
Důvodů k mému odchodu je mnoho. Profesních i osobních. V souboru nepanuje dobrá atmosféra. Repertoár je pro mě umělecky nezajímavý, zkoušení úmorné a na jevišti je člověk málo. Hlavním důvodem však je, že mne práce až na výjimky delší dobu nebavila. Klasika mne přestala uspokojovat. Zajímá mě současné taneční divadlo a nové formy současného tance. Rád bych pracoval v kreativním a nadšeném týmu lidí se stejným zájmem. Věřím, že se dá divadlo dělat zábavně, kreativně, moderně, originálně a že má divákům co nabídnout. Mé představy se tedy neshodují se současným uměleckým stavem baletu NDM.
Děkuji za možnost vyjádřit se, je velmi náročné a nemožné vše shrnout v několika větách. Problém v baletu NDM je velmi rozsáhlý a komplexní a je veřejným tajemstvím. Stejně tak důvodů k odchodu je mnohem více. Nicméně faktem je, že pět let zde bylo i tak krásných a bavilo mě být na jevišti, pracoval jsem se zajímavými lidmi a mnohé se naučil. Nerad bych, ať mé výpovědi vyzní jednoznačně negativně. Mrzí mne, že odchází spousta skvělých tanečníků (každý má své vlastní důvody) a že se balet NDM k tomu odmítl vyjádřit či jen zveřejnit oficiální zprávu o této skutečnosti. O poděkování nemluvě. Myslím, že by si diváci, kteří na nás léta chodili, zasloužili být informováni.
Čtěte také: Šéfka baletu reaguje na kritiku Lucie Skálové a dalších tanečníků, odcházejících z Ostravy
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.