Muzikál Funny Girl v Ostravě je jasným diváckým hitem, i když bez happyendu
5.12.2014 10:19 Milan Bátor Divadlo Recenze
Nový divácký hit má ve svém repertoáru Národní divadlo moravskoslezské, které poprvé v Ostravě uvedlo slavný americký muzikál Funny Girl. V hlavní roli ve čtvrteční premiéře excelovala populární zpěvačka Monika Absolonová a deník Ostravan.cz byl u toho. Titulní postavu alternuje také domácí Martina Šnytová, která se představí ve druhé premiéře v sobotu.
Monika Absolonová v hlavní roli ostravské inscenace Funny Girl.
Foto: Martin Popelář
Funny Girl. Funny Ostrava… A proč vlastně ne? Důvodů ke smíchu je v ošklivém káčátku, které se stalo hvězdou, přehršel. Funny Girl je typickým příkladem amerického snu – se všemi úskalími, která přicházejí. Příběh Fanny Briceové přitahuje a baví diváky už rovných padesát let. Nic na tom nemění fakt, že se skutečným životem legendární muzikálové zpěvačky a komičky má společného jen málo.
Fanny Briceová (Monika Absolonová) je trochu podobná Líze Doolittlové z My Fair Lady. Její matka vlastní hostinec na periferii Brodwaye. Už jako malá holka se Fanny rozhodne být muzikálovou zpěvačkou. Její taneční vlohy jsou však komicky neobratné, trhané a jalové. Zkrátka je zřejmé, že to bez učitele a pomoci daleko nedotáhne. Po jednom neúspěšném konkurzu přesvědčí Eddieho Ryana (Roman Harok), který mladou dívku vede, aby ji naučil pohybovým základům. Eddie zpočátku nedůvěřivě sleduje její zoufalé pokusy, nakonec však pochopí, že právě v tomto handicapu se skrývá její jedinečnost.
Fanny slaví úspěch a Eddie se do ní zamiluje. Hned po prvním úspěšném představení se však v zákulisí objeví další muž z high society – Nick Arnstein (Lukáš Vlček). Nick je dobrodruh, společník všech znuděných paniček, velkých podnikatelů a finanční hazardér. Sází na dostihy, má na peníze nos a ve zbrklé, hubaté dívce okamžitě zavětří hvězdný potenciál. Nick dívku okamžitě upoutá svou noblesou, vybraným chováním a ona se do něj zamiluje. Potom se na nějaký čas jejich cesty nestřetávají. Fanny mezitím sklízí jeden úspěch za druhým a nakonec získá angažmá u největšího muzikálového podnikatele Florenze Ziegfelda (Marcel Školout). Divadlu věnuje naprosto vše, dobývá srdce diváků, ale podvědomě myslí na Nicka.
S tím se také znovu setká a přes varování smutného Eddieho, který začíná být tragickou postavou muzikálu, se s Nickem ožení a brzy se jim narodí dcera. Jenže, jak už to u hazardních hráčů bývá, štěstí je vrtkavé a nestálé. Nickovi se finančně nedaří, krachuje mu každá investice a ocitá se na nule. Vše sponzoruje Fanny, což bývalému lvu salónů citelně užírá ego a víru ve vlastní schopnosti. Když v afektu koupí falešné cenné papíry, skončí na 18 měsíců ve vězení. Fanny ani po této patálii nepřestává Nicka milovat a očekává toužebně jeho návrat s buldočí vytrvalostí. Po 18 měsících čeká na Nicka před vězením, chvíli před vlastním představením. Nick jí chladně oznamuje, že je konec. Fanny překoná sama sebe, odjíždí na představení a příběh muzikálu zde trochu nečekaně končí.
Monika Absolonová (Fanny) si zásadní roli užila nesmírně uvěřitelným způsobem. Do nejjemnějších nuancí se ztotožnila s postavou a výsledek byl skutečně úžasný. Absolonová v premiérovém představení od počátku excelovala v pohybových kreacích a grimasách. Pěvecky byla naprosto přesvědčivá, herecky zejména v prvním dějství dominovala.
Lukáš Vlček (Nick Arnstein) byl na bezcharakterního zbabělce, který dává po návratu z vězení přednost své svobodě před Fanny a dcerou, možná až příliš slušný a hodný. Náhlý obrat v jeho chování mu příliš nesedl. Nicméně důvodem bylo asi vytvořit povahový protipól k Fanny a její prosté upřímnosti. Vlček zpíval dobře a typově byl k postavě Nicka vybrán také přiléhavě.
Sympaticky smutnou postavu odmítnutého a přesto věrného kamaráda a ctitele Fanny ztvárnil vynikajícím způsobem Roman Harok. Jeho Eddie Ryan je výrazný, pěvecky perfektní, trochu je divákovi líto, že se na konci nečeká happyend. Nejkomičtější složkou muzikálu bylo jednoznačně kvarteto starých babek okolo matky Fanny, paní Briceové (Zdenka Babrajová, Petra Langerová, Jarmila Hašková a Dagmar Mimrová). Jejich věčné hašteření a dokonalé hlášky byly skutečně svěží. Na scéně se neztratili ani další protagonisté premiéry. Přes značnou délku muzikálu se všem podařilo udržet pozornost výraznými hereckými projevy.
Režie se ujal osvědčený Lumír Olšovský. Hudební nastudování dirigenta Jakuba Žídka bylo bezchybné. V sólu na trubku se blýskla Soňa Nováková. Choreografie (Lucie Holánková), scéna (Šimon Caban) a kostýmy (Kateřina Bláhová) spolu jedinečně souzněly: taneční výstupy byly kreativní a přesvědčivé, kostýmy přesně postihovaly proměnu prostředí a scéna byla v otáčivém rytmu velmi dynamická a akční. Dramaturg Pavel Bár vyladil děj do muzikálové kolébky počátku dvacátého století věrohodně.
Funny Girl je v novém ostravském nastudování skvělou zábavou i bez happyendu. To ale vůbec nevadí. Možná diváci čekali nějaký návrat, nebo nové shledání, život však nekončívá vždy růžově. A v tom je právě poselství tohoto muzikálu. Někdy se vyplatí věřit přátelům a své rodině, než jít za hlasem svého srdce.
Premiéra představila obsazení vynikajících kvalit. Všemu vévodila skvělá Monika Absolonová. Další protagonisté už jí „jen“ sekundovali. Druhá premiéra muzikálu Funny Girl proběhne v sobotu. V titulní roli se tentokrát představí domácí muzikálová hvězda Martina Šnytová.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.