Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Večeře přináší na divadelní scénu téma problému s nezvedenými potomky

Večeře přináší na divadelní scénu téma problému s nezvedenými potomky

14.11.2014 00:16 Divadlo

Pět postav kolem jednoho stolu u večeře. Dva manželské páry, přičemž muži jsou bratři. Starší je poněkud neurotický učitel na střední škole, zatímco mladší kandiduje na premiéra. Obě dvě rodiny mají dospívající syny, rodina mladšího bratra se navíc stará o adoptovaného dospívajícího chlapce původem z Asie. Příběh začíná zabitím bezdomovkyně spící v čekárně u bankomatu. Na její smrti mají podíl všichni tři chlapci … To je začátek hry Večeře.

Zvětšit obrázek

David Viktora a Vladimír Polák v inscenaci Večeře.
Foto: Radovan Šťastný

Slavný stejnojmenný román nizozemského spisovatele a herce Hermana Kocha zdramatizoval rovněž nizozemský herec, režisér a hudebník W. M. C. Kees Prins. Inscenace hry Večeře měla českou premiéru 13. listopadu v Národním divadle moravskoslezském, v Divadle Antonína Dvořáka. Dramatizátor pan Prins byl přítomen, a po představení složil na adresu inscenačního týmy zasloužený hold.

Hraje se v překladu Marty Kostelecké, dramaturgem inscenace je Marek Pivovar, jednoduchou a funkční scénu vytvořil Michal Syrový. Návrhářka kostýmů Alena Schäfferová si pohrála především s oděvy ženských postav, velmi pak napomohla představitelům pánských postav v odlišení mentality obou bratrů právě odlišností stylu jejich oblečení.

Z inscenace hry Večeře v NDM.

Z inscenace hry Večeře v NDM. (Foto: Radovan Šťastný)

Režisér inscenace a také autor výběru hudby Peter Gábor se ze všeho nejvíce spoléhá na herectví představitelů pěti hlavních postav. Inscenaci místy ozvláštňuje pomalou ilustrativní chůzí všech herců v zadním vyvýšeném prostoru, přičemž tento prvek je místy nadužívaný a rušivý.

Herecké výkony manželských dvojic Paula a Claire (David Viktora a Renáta Klemnsová) a Serge a Babette (Vladimír Polák a Pavlína Kafková) lze bez zveličování nazvat hereckým koncertem. Pavlína Kafková si při premiéře vysloužila potlesk na otevřené scéně za výkon ve chvíli vrcholné exprese v hádce mezi ní a jejím manželem. Křik, kterým ze sebe herečka doslova vychrila svůj názor na chování manžela, byl nejen výbuchem emocí, ale také metodickou ukázkou, jak je nutno pracovat s dechem a hlasem ve chvíli vrcholného rozčilení.

Inscenace má velmi pečlivě vystavěné zvraty v atmosféře, od komických a humorných scén se postupně propracovává ke skutečné tragédii. Ta je však ze všeho nejvíce obsažena v mementu samotné hry, v upozornění na to, čeho všeho jsou schopni rodiče, když chtějí chránit své děti před zaslouženým trestem.

Zleva Vladimír Polák, Václav Klemens a Pavlína Kafková.

Zvláštní zmínku zasluhuje představitel páté postavy. Manažera restaurace, jakéhosi vyššího číšníka a sommeliéra v jedné osobě, hraje hostující režisér a umělecký šéf ostravského Divadla loutek Václav Klemens. Jeho herecká kreace je tím, co inscenaci ozvláštňuje ze všeho nejvíce. Do detailu propracovaný pohybový, mimický i hlasový projev, ve kterém představitel manažera využívá i groteskní prvky, probouzí salvy smíchu v hledišti, přináší odlehčení, které však v momentě přechází do úplně opačných pocitů. Rytmu představení výkon Václava Klemense prospívá nadevše.

Inscenace hry Večeře přináší společensky velmi aktuální téma, které je zpracováno mimořádně účinným způsobem. Problém výchovy adolescentů a problematika přístupu rodičů k vlastním dospívajícím dětem i k vlastnímu životu vůbec je dnes tématem na divadelních jevištích značně potřebným a přitom málo zmiňovaným. Také v tom je velký význam nejnovější ostravské činoherní inscenace.

 

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.