Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Představení operety Ohňostroj v podání studentů univerzity bylo velmi zábavné

Představení operety Ohňostroj v podání studentů univerzity bylo velmi zábavné

6.11.2014 09:50 Divadlo

Dvě představení operety Paula Burkharda Ohňostroj se odehrála v úterý a ve středu v divadelním sále Domu kultury města Ostravy. Účinkovali studenti Katedry sólového zpěvu Fakulty umění a Operního studia Fakulty umění Ostravské univerzity. Do hlavních i vedlejších rolí byli obsazeni hlavně posluchači prvních ročníků bakalářského studia. Přesto studenti své role zvládli, mimo jiné díky skvělé režii Lumíra Olšovského.

Zvětšit obrázek

Inscenace Ohňostroj v podání studentů Fakulty umění.
Foto: Jiří Zídek

„Hudba má jasně podružnou úlohu“, napsal švýcarský hudební skladatel Paul Burkhard o své celovečerní operetě Ohňostroj, když se zamýšlel nad filozofií hudební tvorby. A poměrně přesně tím definoval také svůj vlastní hudební styl, který je charakteristický významově jednoduchou hudbou, čerpající z nenáročné tonální jednoduchosti s občasným nádechem šansonu.

Ohňostroj je Burkhardovo nejznámější dílo a dějově čerpá především z rodinného prostředí, které nabízí řadu komických situací. Na šedesáté narozeniny otce (František Tomek) se sjíždí příbuzní, mezi nimiž se nečekaně objeví otcův mladší bratr Alexandr Obolski (Karel Mrkva), který již v mládí utekl k cirkusu. Dcera oslavence Anna (Hana Vyvialová) je kosmopolitním světákem fascinována a chce s ním odejít do světa a dát košem svému nápadníkovi, jímž je zahradník Robert (Radek Morcinek). Toliko k ději, který je plytký asi podobně jako Burkhardova hudba. Naštěstí na scéně figurují zábavní příbuzní a především kuchařka (Veronika Chlebková), kteří jsou zdrojem četných gagů, vtipných hlášek a situací.

ohnostroj6

Inscenace operety Ohňostroj je velmi zábavná. (Foto: Jiří Zídek)

Režisér Olšovský si dal opravdu záležet a charaktery příbuzných typově odlišil. Bohužel děj operety nedovoluje v dalším průběhu tuto typologii zachovat, a tak se kupříkladu tři strýcové, kteří zpočátku zazáří odlišnými fyzickými i povahovými dispozicemi, postupně stávají stereotypními a navlas stejnými postavami. Podobný osud postihne také jejich manželky – tři fúrie, jejichž úloha (z počátku velmi půvabná) se na celé druhé a třetí dějství omezuje na žárlivou nevraživost vůči krásné ženě cirkusáka Alexandra Iduně, která poplete hlavu všem třem manžílkům.

Nejzábavnější situace Ohňostroj skýtá v prvním dějství, kdy jsou diváci vtaženi do hektických a nervních příprav oslavy. Začínají přijíždět příbuzní, kteří jsou zdrojem neustálé zábavy. Obolski (Karel Mrkva) je bohužel v ději prvkem regresivním, jeho úloha je příliš plochá a nedává mu příležitost ani vysvětlit důvody svého chování: proč přesvědčuje bratrovu dceru Annu, aby s ním odešla do „velkého světa“. Celkem vtipně se s jeho falší a přetvářkou vypořádali překladatelé, když mu při vytýkání povahových vlastností nezbývá nic jiného, než říci slovo: „zásah“.

ohnostroj3

Z inscenace operety Ohňostroj v podání studentů. (Foto: Jiří Zídek)

Druhé a třetí dějství, ačkoliv jsou kratší, celkem úmorně popisují Annino okouzlení kočovným životem a v závěru její prozření a odmítnutí tohoto životního stylu. Jak zvládli druhou premiéru zpěváci? Sluší se napsat, že provedení ustáli všichni účinkující, někdo víc, někdo méně. Nejvýraznější postavou čtvrtečního provedení Ohňostroje byla bezpochyby skvělá Veronika Chlebková, která od samotného počátku vystřihla roli potřeštěné kuchařky vynikajícím způsobem. Byla pohybově perfektní, její mírně nakrčená postava, která se zájmem sleduje rodinné dění, se vyjímala mezi ostatními.

Přesvědčivý výkon podal také Karel Mrkva v roli světáckého ředitele cirkusu Alexandra. Role záletníka mu sedla a zejména deklamačně mu bylo při zpěvu nejlépe rozumět. Jeho ženu Idunu si zahrála Natália Flórová, která byla intonačně nejpřesvědčivější ženskou rolí. Velmi pěkný výkon podala také Hana Vyvialová v roli dcery Anny i Jana Kopidolová, jež ztvárnila její matku. Sexteto tří strýců a tří tet bylo více než pěvecky zajímavé prvkem komiky a gagů, zpočátku byly excelentní tety (Anna Bocanová, Magda Navrátilová, Lenka Bartošová) se svými „úchylkami“, postupně však získali převahu pobláznění strýcové (Filip Kasztura, Vojtěch Pačák, Tomáš Kočan), kteří si své okouzlení krásnou Idunou bez výhrad užívali. Další představitelé středeční premiéry nebyli již tak přesvědčiví.

Celý Ohňostroj stál na znamenité režii Lumíra Olšovského, který dynamiku potřeštěné komedie zvýraznil situační pestrostí, neustálou aktivitou na jevišti a dobrým vystižením charakterů postav. Hudební nastudování Jakuba Žídka, jež obstarali klavíristé Michal Bárta a Ivo Morys, bylo bez problémů neseno v spolehlivém a bezstarostném doprovodu děje.

Ohňostroj se mladým aktérům Fakulty umění Ostravské univerzity povedl. Bude zajímavé sledovat, jak mladí umělci ustojí provedení náročnějších hudebních kusů.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.