Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Velký úspěch ostravské Evity: Kdy dojde i na Jesus Christ Superstar?

Velký úspěch ostravské Evity: Kdy dojde i na Jesus Christ Superstar?

21.3.2014 01:54 Divadlo

Další důležitou metu dobylo Národní divadlo moravskoslezské čtvrteční premiérou nového, v pořadí už čtvrtého českého nastudování muzikálu Evita. Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, aby se na ostravské scéně mohlo toto hudební dílo objevit. Důraz na moderní muzikálovou produkci ale v posledních letech největšímu ostravskému divadlu sluší a premiérové publikum novou inscenaci Evity ocenilo, jak nejlépe mohlo – téměř desetiminutovým aplausem vestoje.

Zvětšit obrázek

Hana Fialová jako Evita a Marcel Školout jako Juan Perón.
Foto: Martin Popelář

Evita, hudebně-dramatické dílo z roku 1976, se řadí k vrcholům světového muzikálového repertoáru a spolu s kultovní rockovou operou Jesus Christ Superstar je nejlepším dílem autorské dvojice Andrew Lloyd Weber a Tim Rice. A to ze dvou hlavních důvodů:

Tím prvním je pozoruhodný, i když zidealizovaný příběh, jehož hrdinkou je druhá manželka někdejšího argentinského diktátora Juana Peróna, která se z postavení obyčejné a trochu vychytralé holky ze zapadákova „vypracovala“ až na první dámu Argentiny a modlu národa.

A druhým důvodem obliby tohoto díla, stejně jako předchozího Jesus Christ Superstar, je neobyčejně silná hudba. Působivé písně vedle sebe drží pohromadě přesto, že jsou napsány v různých žánrech a hudebních formách – v případě Evity je to argentinské tango, latinskoamerické rytmy, líbivé sladkobolné melodie i bouřlivé sbory zpívající do mocného rockového základu, čímž Evita v některých pasážích připomíná o něco starší muzikál Jesus Christ Superstar.

Je skvělé, že si v ostravském NDM na Evitu troufli. Není to tak dlouho, kdy by něco takového asi nebylo možné. Vzpomeňme si na hysterii, kterou před čtyřmi lety provázely plány tehdy novopečeného ředitele NDM Jiřího Nekvasila na změny v operetním souboru. Tehdy se mezi umělci mluvilo i možnosti stávky kvůli údajným snahám o likvidaci ostravské operety. Emoce naštěstí velmi rychle opadly a nyní musí i tehdejší kritici uznat, že transformovaný soubor opereta/muzikál i díky nové umělecké šéfce Gabriele Petrákové nabral správný směr.

Ale zpět k Evitě. Ostravské představení má od úvodní scény v biografu, kde rozhlasové vysílání oznamuje smrt Evy Perónové, ohromný spád. V úvodu truchlí národ na jevišti kvůli předčasnému úmrtí své modly, zatímco v hledišti se uprostřed jedné z prvních z řad ve světle reflektoru a se slovy „nač ten cirkus“ zvedá populární zpěvák Tomáš Savka, kterému byla svěřena role vypravěče a průvodce příběhem Che. Divák pak sleduje vyprávění o cestě mladičké Evity z venkova do vysněného Buenos Aires, o jejím vzestupu na společenském žebříčku, ovládnutí role první dámy Argentiny i o její předčasné smrti, zaviněné těžkou nemocí. Scéna je jednoduchá a univerzální a dotvářejí jí srozumitelné projekce, které divákovi napovídají, ve kterém prostředí se aktéři nacházejí. To, co muzikál dělá muzikálem, je ale především hudba, se kterou se orchestr pod vedením Jakuba Žídka popral se ctí.

Scéna z ostravského muzikálu Evita.

Scéna z ostravského muzikálu Evita, v hlavní roli Hana Fialová. (Foto: Martin Popelář)

Hvězdami čtvrteční premiéry byli jednoznačně zpěvačka Hana Fialová v hlavní roli Evy Perónové a již zmíněný Tomáš Savka jako Che, její alter ego a zároveň vypravěč a komentátor dění.

Hana Fialová je miláčkem ostravského publika. Sklízela velké úspěchy už díky roli v muzikálu Marguerite nebo naposledy v inscenaci Edith a Marlene. Také při čtvrteční premiéře Evity předvedla naprosto suverénní výkon. Nejsilnějším dojmem působila jako již těžce nemocná a umírající žena ve druhé polovině přestavení v písni, která nese v originále název You Must Love Me a které byla speciálně připsaná pro filmovou verzi muzikálu a po zásluze získala Oskara.

Možná by v některých pasážích Haně Fialové neškodilo, kdyby poněkud „ubrala plyn“ a kdyby byl její projev zejména ve větších výškách trochu civilnější, možná je to ale jen dojem autora těchto řádků, jehož pohled na muzikál je ovlivněn skvělým soundtrackem k filmové Evitě, kterou nezapomenutelným způsobem ztvárnila zpěvačka Madonna. Ta je některými hudebními kritiky obviňována z nedostatku pěveckých kvalit, ovšem v případě Evity je naprosto přesvědčivá, a to jak po pěvecké, tak po herecké stránce.

savka

Postavu vypravěče Che ztvárnil zpěvák Tomáš Savka. (Foto: Martin Popelář)

Slušný výkon v ostravské premiéře předvedla Martina Šnytová, která se představila v epizodní roli milenky diktátora Perona, i Roman Harok ve vděčné roli zpěváka tanga a bývalého Evitina partnera Magaldiho.

Naopak vojenský důstojník a pozdější prezident Argentiny Juan Perón v podání Marcela Školouta byl neslaný nemastný. Role, která je v muzikálu třetí nejdůležitější, mu příliš nesedla. Možná výkony Marcela Školouta obstojí v klasických operetách, ale pěvecké party, které napsal legendární Andrew Lloyd Weber, předpokládají nasazení opravdu charismatických pěvců. Jeho Perón nebyl přesvědčivý. I když, abychom nekřivdili, třeba jen nebyl ve formě.

Zvláštní pochvalu zaslouží sborové pasáže, které ohromují svou propracovanou mohutností a které k patří k silným stránkám ostravského nastudování. Velká poklona sbormistrovi.

Ostravská Evita se povedla, i přes výše popsané výhrady. Zcela určitě to bude divácký hit. Pokud máte rádi muzikály, Evita určitě stojí kvůli alternacím minimálně za dvě zhlédnutí a za srovnání, jak si s rolemi poradili další zpěváci.

Když autor libreta Tim Rice nedávno navštívil Ostravu, kde viděl svůj a Weberův muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, nešetřil chválou a slíbil, že se určitě přijede podívat na některou z repríz chystané Evity. Pokud nešlo jenom o zdvořilostní gesto, je velmi pravděpodobné, že se s ním diváci některé z repríz potkají v hledišti. Myslím, že bude s ostravskou verzí Evity spokojen.

A třeba si někdy Národní divadlo moravskoslezské po zkušenosti s Evitou troufne i na další a nejlepší dílo, které libretista Tim Rice v tandemu se skladatelem A. L. Weberem vytvořil. Rocková opera Jesus Christ Superstar sice klade mimořádně vysoké nároky na pěvecké party a zejména v případě dvou hlavních představitelů Jidáše a Ježíše si nekompromisně žádá opravdu špičkové rockové vokalisty. Těch, kteří by mohli konkurovat Danu Bártovi a Kamilu Střihavkovi z legendární pražské verze, není sice mnoho, ale určitě by se našli.

Uvedení Jesus Christ Superstar by mohlo představovat završení proměny bývalého ostravského operetního souboru v univerzální těleso, které se nezastaví před žádnou výzvou. Což takhle v sezóně 2015/2016?

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.